Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Методична робота

Використання технології РКМ на уроках у 5 класі

Використання ТКМ на уроках зарубіжної літератури у 5 класі (за підручником Е.Волощук «Зарубіжна література»)

При вивченні теми «Прислівۥя та приказки» використовуємо інтерактивні вправи).


 

1.    
«Ланцюжок мудрості». Виразне читання прислівۥїв із підручника (с. 22-24). Учні за бажанням пояснюють зміст прислівۥя, яке найбільше сподобалось, та змальовують ситуацію, в якій воно может бути використане. 

2.    
Виділення прислівۥїв та приказок, які мають яскравий національний характер. 

3.    
Робота в парах. Знайди другу половину прислівۥя. Учні одержують картки такого зразка. 


Сокіл шанує свої крила, 


своїм дзьобом живе

(українське)


Кожна пташка 


як насіння без землі

(африканське)


Людина без батьківщини 


за нього треба боротися

(турецьке)


Щастя саме не приходить, 


А людина і імۥя

(японське)


Краще власна хата, 


ніж чужа палата

(угорське)


Працюючи в парах, добира.ть відповідні частини з правої колонки та записують присл івۥя в зошит у ліву колонку, у праву – відповідні українські прислівۥя. 
 

4.    
Розвиток творчого мислення. Обери 4-5 прислівۥїв, які найбільше тобі сподобалися. Обери одне із них. Пригадай або вигадай історію, яка могла б проілюструвати прислівۥя (усно). Дане завдання пропонується для домашнього завдання. 

5.    
Робота в групах. Конкурс «Хто більше». Вибрати і записати прислівۥя: про батьківщину (І група), про честь (ІІ група), про дружбу і вірність (ІІІ група), про мову, слово, навчання (ІV група), про працю, трудолюбство та лінь (V група). Завдання виконується не тільки із підручника, але й з літератури, яку учні принесли на урок. 

6.    
СпостереженняПрактична робота. Робота за варіантами. Учні використовують алгоритм, що проектується на мультимедійну дошку. 


І в. Прочитайте прислівۥя. Зі скількох частин воно складається. Як ці частини співвідносяться.

ІІ в. Чим за будовою відрізняється прислівۥя від приказки?

ІІІ.в. Які слова прикрашають прислівۥя, роблять його виразним, яскравішим?

Після виконаної роботи учні обмінюються результатами спостереження.


Народна та літературна казка. 
 

1.    
Пропоную стратегію «ЗХД» («Знаю», «Хочу дізнатися», «Дізнався»). Кожний учень креслить таблицю у зошиті, що складається з 3-х стовпчиків (на всю сторінку). У перший «З» записує все, що знає про народну казку «Пані Метелиця», у другу «Х», про що хотів би довідатись. В третю «Д» те, що вивчив. Таблиця заповнюється по мірі вивчення теми. Таким чином, учень бачить, що йому вдалося дізнатися нового після вивченої теми. 

2.    
Інтерактивна вправа, «Мікрофон». Дописати речення: 


  • Німецька казка «Пані Метелиця» нагадує мені… 

  • Мені здається, що ця казка… 

  • На мою думку, ця казка… 

3.    
Робота в парах. Поєднайте означення з особами та предметами, які вони характеризують (картки одержують учні на кожну парту). Поєднують стрілочкою 



 


гарна, роботяща 


слова 


гидка, лінива 


баба 


чудова 


хатинка 


розмаїті 


лука 


невеличка 


донька 


стара 


хатинка 


ласкаві 


квіти 




 

4.    
Робота за варіантами. Складання плану (І варіант) та запитань (ІІ варіант) до казки. 

5.    
Інтерактивна гра «Вирази свої емоції» з допомогою сигнальних кружечків із зображенням емоційних станів (можна відтворювати емоції мімікою). 


  • Пасербиця порізала ниткою пальці до крові 

  • Мачуха почала лаяти пасербицю 

  • Дівчинка впала у криницю і опинилася на чудовій луці 

  • Дівчинка допомогла печі й витягнула хліб, щоб не згорів 

  • Дівчинка добре вибивала подушки і на світі йшов сніг 

  • На пасербицю за хх невтомну працю та доброту полився золотий дощ 

  • Ледащиця сиділи біля криниці й пряла 

  • Дочка вже другого дня почала лінуватися, не працювала 

  • Смола так пристала до лидащиці, що та не відмилася, скільки й жила на світі. 

6.    
Робота в групах. Дослідження. Створення характеристики героїв. Клас поділяється на три групи. Кожна працює над характеристикою одного з персонажів. 


І група – характеризує рідну дочку і добирає цитати до її характеристики.

ІІ груп – характеризує пасербицю і добирає цитати до її характеристики.

ІІІ група – характеризує мачуху і добирає цитати до її характеристики.

Після закінчення роботи групи презентують своїх персонажів з виразним читанням уривків з тексту.


 

7.    
Інтерактивний прийом «Мозковий штурм». Дайте відповідь на запитання. 


У чому полягає смисл конфлікту у казці?

Що засуджується в казці?

Що стверджується, перемагає?

Як саме стверджується перемога добра над злом?

8. Обери прислівۥя. Робота в парах. На кожну парту учні отримують картку з прислівۥями. Один учень обирає прислівۥя, яке можна віднести до характеристики пасербиці, інший – до характеристики удовиної дочки.

Зміст картки.

В гостях добре, а вдома краще.

Яка служба, така й плата.

Хто б ільше має, той більше хоче.

Хто добре працює, тому й щастить.

Доброму скрізь добре.

Хочешь бути щасливим, то не будь лінивим.

Хто дрімає, той щастя не має.

Щастя у повітрі не вۥється, а працею дістається.



Хто зле робить, той все собі шкодить. 
 

9.    
Літературний диктант. Вчитель читає запитання, учні у зошитах пишуть відповідь під відповідним номером. Перевіряється диктант в парах. Чорнилом зеленого (блакитного, чорного) кольору на полях позначається «+» або «-». 

1.    
Яку роботу виконувала пасербиця? (Пряла) 

2.    
За чим рідна дочка стрибнула у криницю? (За починком) 

3.    
Чого пасербиця злякалася, побачивши пані Метелицю? (Великих зубів) 

4.    
Хто просив допомоги у дівчат? (Хліб та яблуня) 

5.    
Коли на світі йшов сніг? (Коли збивалося пірۥя у подушках пані Метелиці) 

6.    
Що пані Метелиця подарувала пасербиці? (Золото) 

7.    
Чим пані Метелиця нагородила ледащицю? (Смолою) 

8.    
Хто першим сповіщав про повернення дівчат? (Півень) 

9.    
Чому пасербиця вирішила піти від пані Метелиці, хоч їй було добре у неї? (Скучила за рідною домівкою) 

10.
Що означає вираз «відлягло від серця?» (Заспокоїтися, перестати тривожитися, боятися) 

11.
Коли рідна дочка почала лінуватися на службі у пані Метелиці? (На другий день) 

12.
Коли мачуха и її дочка зраділи поверненню пасербиці? (Коли побачили на ній багато золота) 



Літературна казка. Казки Пушкіна. Вступ до поеми «Руслан і Людмила». 
 

1.    
Стратегія «ЗХД». Учні креслять у зошитах таблицю, яку заповнюють згідно з запитаннями, що учні одержали від вчителя. 


Знаю 


Хочу дізнатися 


Дізнався 


Картка запитань. 


  1. У якій сімۥї народився, хто був за похожденням? 

  1. На яких підставах писав про себе «Потомок негров безобразный…»? 

  1. Хто вплинув на розвиток уяви? 

  1. Де навчався Пушкін, яе це вплинуло на його подальше життя? 

  1. Які твори поета ти знаєш? 

  1. Про що говорить його захоплення народними казками, легендами, повірۥями та переказами? 

  1. Як імۥя Пушкіна повۥязане з Україною? 

  1. Що таке поема? 

  1. Які казкові герої згадуються у «Пролозі…»? 

  1. Як, на твою думку, потрібно читати цей уривок? 




 

 

 

2.    
Інтерактивна гра «Відкритий мікрофон». 


Продовжи фразу 
 


  • На уроці мене найбільше вразило те, що… 

  • Літературна казка для мене… 

  • Найбільше мені сподобалось… 

  • Щоб виразно прочитати віршований текст, потрібно… 

  • Казки Пушкіна – це… 

2.    
Літературна гра «Найуважніший читач». Відповідь письмова. 

o   
Як ще звали Попелюшку? (Чорногузка) 

o   
Як звали одну із сестер Попелюшки? (Жавотт) 

o   
Скільки разів Попелюшка їздила на бал? (Двічі) 

o   
За кого вважали Попелюшку на балу? (За принцесу) 

o   
Чим пригощала Попелюшка своїх сестер на балу? (Апельсинами та лимонами) 

o   
Яка із сестер трохи краще до неї ставилася? (Молодша) 

o   
Де спала Попелюшка? (На горищі) 

o   
Чому Попелюшка не скаржилася батькові? (Той підтримував свою дружину) 

o   
Що сестри замовили для балу? (Капелюшки) 

o   
Хто робив зачіски сестрам, коли вони збиралися на бал? (Попелюшка) 

o   
Чому сестри 2 дні не їли перед балом? (Щоб схуднути) 

o   
Як поставилася до сестер Попелюшка, як стала принцесою? (Пробачила їм) 


Перевіряємо відповіді. Вища оцінка – 12 балів. 
 

4.    
Літературна гра «Відгадай, чиї слова» і «Впізнай героя за описом». Робота в групах. Клас поділяється на чотири групи. Дві групи працюють над завданням «Відгадай, чиї слова», інші дві – над завданням до гри «Впізнай героя за описом». Виписують у зошити слова героїв та їх опис. Після закінчення роботи (15-18 хв.) групи зачитують одна одній свої завдання. За бажанням групи придумають собі назви. 

5.    
Вибірковий диктант. Робота в парах. Із поданих слів виберіть ті риси характеру, які притаманні Попелюшці (один учень) і ті, яки притаманні мачусі та її дочці. Із картки, яку одержує кожна парта, учні вибирають те, що їм потрібне. 


Приблизний зміст картки.

Доброта, милосердя, злостивість, мудрість, працьовитість, неробство, вразливість, щедрість, чутливість до краси, безсердечність, невдячність, співчуття, скромність, чванливість, жорстокість, шляхетність, освіченість, відсутність смаку, послужливість, слухняність, самовдоволеність, ввічливість, серйозність, зосередженість, безтурботність, грубість, гордовитість, пихатість.



Примітка. Деякі слова можуть бути не використані. 
 

6.    
Презентація. Робота в групах. Складання простого плану казки. 

7.    
Користуючись алгоритмом, склади план характеристикки персонажа (Попелюшки і рідної дочки) 


Робота за варіантами.

Алгоритм.

1.    
Хто такий персонаж, звідки, якого віку? 

2.    
Портрет персонажа. 

3.    
Вчинки персонажа, які розкривають його характер. 

4.    
Ставлення до персонажа інших персонажів. 

5.    
Риси характеру персонажа. 

6.    
Ставлення автора до персонажа. 

8.    
Інтерактивна вправа «Займи позицію». На дошці запис «Чи правильно вчинила Попелюшка, що вибачила своїм сестрам і мачусі кривди, яких вони їй завдали?» 


Так 


Ні 


Учні виходять і ставлять в одну з колонок свою позначку («+» чи «-») в залежності від того, що вони обирають. Підрахувавши «плюси» і «мінуси», визначаємо, яких учнів більше, яка позиція перемогла. 
 

9.    
Складання сенкану на тему «Андерсен». Що таке сенкан. Пۥятирядковий неримований вірш, що складається із пۥяти рядків. 


І – одне слово, тема. Іменник.

ІІ – два слова. Означення теми. Прикметники

ІІІ – три слова. Дієслова.

ІV – фраза із 4-х слів, трактування теми або ставлення до неї чи до героя.

V – одне слово, іменник. Висновок або синонім до слова із першого рядка.

Приблизний сенкан

І –Андерсен

ІІ – надзвичайний, найкращий

ІІІ –навчає, поетизує, стверджує

ІV – стверджує красу найкращого почуття - вірності

V – досконалість. 

10.
Виразне коментоване читання. Окремі учні готують вдома уривки, вказані вчителем (3-4 оповідання) і коментують прочитані уривки за питаннями даними вчителем. 

o   
Що нового дізналися про Герду (Дівчинка смілива, рішуча, самовіддана) 

o   
Хто не вірив у те, що Кай живий? (Сонячні промені, ластівки) 

o   
З чого видно, що Герда готова на все заради порятунку друга (Вона віддала свої нові черевики, продовжила пошуки босоніж) 

o   
Які думки викликала бабуся-чарівниця? (Вона егоїстична, зло може маскуватися під добро) 

o   
Чому бабуся сховала під землю всі троянди у своєму саду? (Щоб Герда не згадала про свій дім, де росли троянди, і про Кая) 

o   
Як крук і його наречена, королевич та королівна поставилися до Герди? (Зі співчуттям, готовністю допомогти) 

o   
Що викликає посмішку? (мовлення крука) 

o   
Які нові фантастичні образи виникли в 4-му оповіданні? (Сни) 

11.
Асоціативний кущ. Прикріпити на дошці зображене на папері червоне і синє серце. 


Червоне – гаряче, палке.

Синє – холодне, крижане.

Учні виходять до дошки і записують персонажів, розподіляючи згідно з зображенням. 

Червоне серце. Герда, бабуся Герди та Кая, крук, його наречена, королевич, королева. 

Синє серце. Троль, учні троля, Снігова королева, сніжинки, бабуся-чарівниця і ін.

Чому немає Кая?



Учні відповідають на проблемне питання. 
 

12.
Дослідницька робота. Робота в парах. У вказаному уривку знайдіть реальне й фантастичне. Запишіть це у таблицю. Один учень виписує реальне, інший – фантастичне. Потім вони переписують одне у одного те, що дослідив його напарник і виправляють помилки. 


Приблизний результат. 


Реальне 


Фантастичне 


  • життя міста 

  • бідність героїв 

  • побут сімۥї 

  • зміна пір року 

  • зимові розваги 

  • побут принців та принцес (у Данії до цього часу є титул короля, королеви) 

  • Троль, його учні 

  • чарівне дзеркало 

  • перетворення серця на крижу 

  • Снігова королева 

  • бабуся-чарівниця 

  • птахи та звірі, що говорять 

  • сни, що блукають у палаці 

  • сніжинки-кури 




 

13.
Інтерактивна вправа «Займи позицію». Запис запитання на дошці «Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки випробувань?» 


Так («+») 


Ні («-») 


По черзі учні виходять до дошки і ставлять позначки, коментуючи свій вибір. 
 

14.
Інтерактивна гра «Спотворений текст» з казки «Дванадцять місяців». Учні записують слова «так», «ні» під відповідними номерами речень. 

1.    
На кожному кроці в лісі Принцеса зустрічала звірят, які радісно її вітали (Ні) 

2.    
Гофмейстерина Принцеси говорила, що вона у захваті від їхньої новорічної прогулянки (Ні) 

3.    
Начальник варти дав слово Принцесі, що він ніколи і нікуда більше не вирушить без вудки (Так) 

4.    
Під снігом солдати знайшли суниці, чорниці, малину та ожину (Ні) 

5.    
Пасербиця з радістю прийняла подарунки Принцеси – кошик золота, 12 суконь, атласні черевички на срібних закаблуках (Ні) 

6.    
Принцеса сказала, що кине в ополонку каблучку й дівчину разом з нею, якщо та не скаже, де проліски (Так) 

7.    
Брати-місяці прилетіли на допомогу Пасербиці, і Принцеса та її почет побачили всі пори року разом (Так) 

8.    
Канцлер, посли та прокурор мужньо захищали принцесу від негоди (Ні) 

9.    
Принцеса на нарікання оточуючих, які залишилися в глухому холодному лісі, сказала: «А ви чого всякого дурного наказу слухаєте?» (Так) 

10.
Дід перетворив бабу та дочку на коней і запряг в сани. (Ні) 

11.
Солдат віддав свій плащ Пасербиці? (Так) 

12.
Баба похвалила дочку за те, що та хоч якийсь подарунок випросила для них у діда. (Ні) 

15.
Складання порівняльної таблиці – характеристики Пасербиці та Баби з дочкою. Робота в парах. 


Пасербиця 


Баба, Дочка 


Добра, привітна, весела, ввічлива, працьовита, дбайлива, добре ставиться до природи, «Курасуня – очей не відведеш!», «Робітниця-золоті руки!» 


Злі, жадібні, безсердечні, лайливі, нечесні, егоїстичні, нерозумні. «Ніхто її (каблучки) у нас не бачив» (Дочка). «Ой донечко! Навіщо ж ти чужу каблучку заховала?» (Баба) 



Кіплінг, «Мауглі» 
 

1.    
Інтерактивна вправа «Заповни таблицю». Робота в парах. Учні одержують таблицю, права частина якої заповнена характеристикою персонажів повісті-казки «Мауглі». Зліва у таблиці учні записують персонажів, які відповідають даній характеристиці. 


Персонажі 


Означення-епітети 


Батько Вовк 


Законослухняний, розважливий 


Мати Вовчиця 


Смілива, милосердна 


Шакал Табакі 


Капосний, підлесливий 


Шер-Хан 


Жорстокий, злий, зажерливий 


Жабеня-Мауглі 


Слабке, ніжне, веселе, наївне 


Акела 


Мудрий, сильний 


Ведмідь Балу 


Добрий, розумний, лінкуватий 


Пантера Багіра 


Добра, сильна, незалежна, смілива 




 

2.    
Інтерактивна гра. Учні, які бажають, складають вдома запитання для вікторини. Робота за варіантами. Кількість запитань за домовленістю (12-15) Уривок вказує вчитель. На наступному уроці 1-й варіант ставить запитання 2-му варіанту і навпаки. Виграє команда, яка набирає більшу кількість балів. Критеріх обговорюємо з учнями перед початком гри. 


Приблизні запитання. 
 


  • Хто кому сказав: «Вовки – вільне племۥя!»? (Батько-Вовк Шер-Хану) 

  • Чиї це слова: «На своєму подвірۥї і собака пан!»? (Шер-Хан) 

  • Що означчає імۥя Мауглі? (Жабеня) 

  • Хто навчав вовченят Закону Джунглів? (Балу) 

  • Кому ніхто в джунглях не наважувався стати на дорозі? (Багірі) 

  • Як викупили життя Мауглі і хто? (Слово Балу і бик, впольований Багірою) 

  • Що таке Червона Квітка? (Вогонь) 

  • Чому багато звірів ненавиділи Мауглі? (Бо не витримували його погляду, бо він був розумний, він - Людина) 


і т.д. 
 

3.    
Проблемне завдання. Складіть гроно, в середині якого круг з імۥям персонажа. Учні виходять до дошки по черзі, записуючи риси вдачі. 


С. 136 Три схеми 
Поезія Ф.Тютчева «Я знаю праосені пору». Художні засоби, використані в поезії «Я знаю праосені пору». 
 

1.    
Дослідження. Робота за варіантами. 


І варіант. Виписати дієслова з вірша. Визначити, який характер має пейзаж. 

ІІ варіант. Виписати прикметники-означення. Визначити їх роль у вірші.

Очікувана відповідь. Дієслів мало. Це свідчить про статичний характер пейзажу. Поетичні означення (епітети) допомагають створити чудову картину ранньої осені. Автор спостережливий, любить природу. Він прагне викликати у читача захоплення осінньою картиною природи.


 

2.    
Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон». Продовжте речення. 

o   
Я зрозумів, що виразне читання… 

o   
Найкращий вірш про осінь – це… тому що… 

o   
Вірш викикає у мене почуття… 



Р.Бернс. «Чесна бідність» 

Компаративний аналіз.

1. Робота над епіграфом до теми та стаття про поета Бернса.

І вірю я: настане день, -

І він не за горами, -

Впаде від віття того тінь

Й розклюнетьсчя над нами.

Забудуть рабство і нужду

Народи і край,…

«Дерево свободи». Завдання до тексту про життя Р.Бернса. Виписати слова і вирази про поезію шотландського поета і співвідношення цих слів зі словами епіграфу.

«…вони (вірші) були сповнені глибокого співчуття до знедолених і презирства до бездумних багатіїв; величезна повага до моральнох сили народу; закоханість у рідний край; любов до народних казок, легенд, пісень; любов до життя, віра в найкращі властивості людськох вдачі; перемогу добра, справедливості й розуму на землі.»

Завдання до епіграфу: знайдіть в тескті епіграфу слова і вирази, які підтверджують сказане у розповіді про поета.

«Забудуть рабство і нужду

Народи і краї». 

2.    
Вирішення проблемного завдання. Який прийом лежить в основі вірша? Заповнення таблиці «Антитеза». 

3.    
Колективна вправа «Хто більше». Приблизний результат. 


Бідні, злидні

звання простого

черстві шматки

вдягаємось убого

Бог

дворянський стан



пусте дворянство гербове 


Багатій, лорд

король, лорд

булки

в шовки 


чорт

лакейчук двірський

шляхетний дух 




 

2.    
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Робота за варіантами. Знайдіть рядки у вірші «Чесна бідність», у яких автор виражає основну думку. 

3.    
Робота в групах. Вибірковий диктант. «Художні засоби, викотистані у вірші». 

4.    
І група. Випишіть епітети. 


ІІ група. Випишіть порівняння.

ІІІ група. Випишіть метафори.


 

2.    
Інтерактивна вправа «Займи позицію». Чи завжди потрібна і корисна чесність? На дошці записані слова у три стовпчики. За бажанням учні коментують свій вибір. 


Так 


Не визначився 


Ні 



٧ 



Висновок: підрахуємо відповіді і визначимося, яка думка перемогла на нашому уроці. 
М.Твен. «Пригоді Тома Сойєера».

1. Інтерактивна вправа «Задайте запитання». Після вступного слова вчителя про письменника, учні одержують завдання прочитати відомості про письменника (ст. 182-183), записати запитання, які б вони поставили письменникові, а також запитання про те, що незрозуміло у тексті.


 

2.    
Робота в групах. Презентація. Підготуйте виразне читання уривка. Прокоментуйте прочитане, виразіть своє ставлення до героїв. 


4 групи одержують завдання:

І група – стор. 187; ІІ група – стор. 190; ІІІ група – стор. 192; IV група – стор. 194.


 

2.    
Домашнє завдання. Переказ (усно) уривка, який найбільше сподобався чи вразив мене. 

3.    
Проблемне запитання у вигляді гри «Хто більше». Відповідаючи на запитання, учні записують негативні (І варіант) і позитивні (ІІ варіант) риси характеру Тома, які виявляються у втечі на острів. 


І варіант 


ІІ варіант 


Начитаність, мрійливість, романтичність, вправність, витривалість, завбачливість 


Нерозважливість, егоїстичність, необачність, невміння передбачати наслідки




 

2.    
Робота в парах. Дослідницька робота. Учні пригадують і занотовують у зошити смішні і сумні епізоди повісті. Після виконання роботи вони зачитують свої результати і переконуються з допомогою учителя, що у повісті, як і в житті, сумне і смішне часто преплітаються або йдуть поряд. 


6. Інтерактивна вправа «Гроно». Зробіть характеристику Тома Сойєера. Колективна робота. На дошці - коло з імۥям головного героя. Кожний учень записує рису характеру позитивну (+) чи негативну (-). 
 




Добрий, співчутливий, винахідливий, кмітливий, благородний, начитаний, витривалий, сміливий, вміє орієнтуватися в складних ситуаціях. 


Неслухняний, самовпевнений, егоїстичний, має шкідливі звички, наражається на небезпеку, трішки лінивий 




 

2.    
Домашнє завдання. Складіть кросворд з імен та назв героїв повісті. 



 


 


1


 


 


 


 


2


 


 


 


 


 


 


3


 


 


 


 


 


 


 


4


 


 


 


 


 


 


5


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


6


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


7


 


 


 


 


 


 


 


 


 


8


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1.    
Імۥя головного героя. (Том) 

2.    
Імۥя вдови, яку врятував Гек. (Дуглас) 

3.    
Прізвище чоловіка, якого індіанець Джо звинуватив у вбивстві. (Поттер) 

4.    
Імۥя дівчинки, яка подобалася Томові.(Беккі) 

5.    
Містечко, в якому відбувалися події повісті. (Сент-Пітерсберг) 

6.    
Той, хто разом із синами допоміг Гекові врятувати вдову. (Валлієць) 

7.    
Справжнє прізвище автора повісті «Пригоді Тома Сойєра». (Клеменс) 

8.    
Прізвище найкращого друга Тома Сойєра. (Фінн) 


Ключове слово – псевдонім автора. (Марк Твен) 
 

Категорія: Методична робота | Додав: Lifli (20.03.2016)
Переглядів: 679 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar