Головна » Статті » Методична робота |
Інклюзивна освіта: проблеми та перспективи В результаті обговорення даного питання було зроблено висновок про те, що визнання прав дитини з особливими потребами, її інтересів, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному етапі розвитку освіти. Тому важливого значення набуває інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування дітей із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками. Інклюзивна освіта – навчальний процес, який забезпечує надання системи освітніх послуг дітям з особливими потребами, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат в шкільному середовищі. Вона забезпечує сприятливі умови для досягнення рівних можливостей і повної участі, для її ефективності необхідні спільні зусилля не лише з боку вчителів та персоналу школи, а й ровесників, батьків, членів родин. Основний принцип інклюзивної освіти полягає в тому, що: · Всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не зважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними. · Школи мають визнавати і враховувати різноманітні потреби своїх учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання. · Забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, прийняття організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів та партнерських зв'язків зі своїми громадами. · Діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання. · Вони є найбільш ефективним засобом, який гарантує солідарність, співучасть, взаємоповагу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками. Інклюзивний підхід: створення таких умов, за яких усі учні мають однаковий доступ до освіти, у тому числі діти з особливими освітніми потребами, які навчаються у загальноосвітніх школах; водночас, усі учні мають можливість отримати досвід, знання, які сприяють подоланню упереджень й дискримінації та сприяють формуванню позитивного ставлення до тих, хто „відрізняється”. Переваги інклюзивної освіти: · Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей. · Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами. · Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально. · Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей. · У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті. для інших дітей: · Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей. · Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них. · Діти вчаться співробітництву. · Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим. для педагогів та фахівців: · Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів. · Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності. · Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей. Проблеми запровадження інклюзивної освіти. 1. Недостатнє фінансування освіти для дітей з особливими потребами в умовах загальноосвітньої школи. 2. Відсутня класифікація психо-фізичних порушень, яка визначає з якими порушеннями діти можуть приходити в ЗШ. 3. Школи потребують допомоги технічної, методичної, психологічної, кадрової (на інклюзивний клас має бути один асистент вчителя, вихователь, а в класі обмежена кількість дітей до 10–15). 4. Відсутні методичні матеріали, підручники, посібники для різних нозологій, як з окремих предметів, так і в цілому. Принаймні їх немає в широкому вжитку. А ті що є – це методичні матеріали для спеціалізованих шкіл. 5. Суспільство про інклюзію фактично не знає, але заочно сприймає позитивно. Але ставлення до таких дітей у нашій культурі теж має свою специфіку. Ми їх жаліємо, захищаємо, що є правильно, але це не є рівність умов у західному розумінні.
| |
Переглядів: 496 | |
Всього коментарів: 0 | |