Вітаю Вас, Гість
Головна » 2015 » Червень » 14 » Літературні диктанти
22:05
Літературні диктанти

Світова література

Літературні диктанти

5 клас

(Літературні диктанти укладено за підручником  Євгенії Волощук.

     Зарубіжна література для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. –  

        К.: Ґенеза, 2005. – 272 с.: і                                                 

Вступний розділ

Літературний диктант

1.Як називаються художні твори, відтворені іншою мовою?  (Перекладними).

2.Твір, який ми читаємо тією мовою, якою він був написаний?  (Оригінал).

Розділ перший

Фольклор. Прислівя та приказки

  1. Як називається слово, що перекладається з англійської як «народна мудрість, народне знання». Цим словом називають пісні, казки, легенди та інші твори, складені самим народом? (Фольклор).
  2. Як називають збирачів фольклору? (Фольклористами).
  3. Стислий влучний народний вислів повчального змісту, побудований як завершене судження? (Прислівя).
  4. Образний вираз, який дає яскраву оцінку певному явищу? (Приказка).
  5.  Продовжіть прислів’я. «Апетит приходить із першим шматком, а…»? (Суперечка з першим словом).
  6. «Коли збився зі шляху, то можна повернутися, коли ж схибив словом, то …»? (Вже нічого не вдієш).
  7. «Добрим за добре відплачує кожен, добрим за зле - …» (Тільки справжня людина).
  8.  «Добро, зроблене потай, …» (Винагороджується явно).
  9.  «Хто сподівається отримати черевики у спадок, …» (Той усе життя босим ходить).

10.«Сите черево …» (Вчення не йме).

11. «Великому кораблю - …» ( Велике плавання).

     12. У літературі художнє зображення людей, природи, речей,країн, різноманітних явищ

          називають? ( Образом).

Розділ другий

Народна казка

  1. Найвідоміший російський фольклорист XІX століття? (Олександр Афанасьєв).
  2. Видатні німецькі збирачі фольклору, вчені – філологи, брати?  ( Вільгельм та Якоб Грімм ).

Вільгельм та Якоб Грімм

( "Так», «ні»)

  1. Вільгельм та Якоб Грімм є збирачами німецького фольклору. (Так)
  2. Вони народилися у німецькому містечку Ханау в родині священника. (Ні)
  3. Батько помер, коли старшому з синів, Якобу, виповнилося лише 11 років.(Так)
  4. Від того часу йому довелося стати головним помічником матері, яка понад усе мріяла дати дітям добру освіту.( Так)
  5. За два роки після смерті батька Якоб та Вільгельм залишили рідну домівку, аби працювати на фабриці. (Ні)
  6. Навчаючись у ліцеї в місті Касселі брати швидше, ніж інші учні, засвоїли навчальну програму. (Так)
  7. У додатку до атестата, який Якоб отримав після закінчення ліцею, зазначалося: «Прекрасні обдаровання і старанність цього талановитого юнака заслуговують на найвищу оцінку». (Так)
  8. Після закінчення ліцею, брати вирішили продовжити освіту в університеті і стати юристами.(Так)
  9. Брати сподівалися зберегти скарби народної творчості, аби ті, за висловом Якоба, «…не випаровувалися, ніби роса під пекучим сонцем». (Так)
  10. Серед оповідачів, які розповідали братам казки були тільки чиновники  та дворяни.

   11. Вже на схилі років Вільгельм говорив, що оприлюднені ним спільно з братом казки «…дають              молоді та народові здорову їжу, від якої хочеться відмовитися…» (Ні)

  1. Вільгельм та Якоб Грімм відомі на своїй батьківщині також як  створювачі « Словника німецької мови».

Казка «Пані Метелиця»

( «Так», «ні»)

  1. Жила на світі одна вдова, і мала вона три доньки. (Ні)
  2. Пасербиця була вродлива та роботяща. (Так)
  3. Удова набагато більше любила рідну дочку, хоч та була гидка й ледащиця. (Так)
  4. Ледащиця порізала ниткою пальці так, що кров’ю залило увесь починок. (Ні)
  5. Дівчина стрибнула у колодязь, для того щоб дістати починок. (Так)
  6. Першим, що вона побачила була піч, в якій було повно хліба. (Так)
  7. По дорозі вона зустріла яблуню, яка благала скуштувати її плоди. (Ні)
  8. Коли дівчина дійшла до невеличкої хатини, то з віконця визирала стара баба, в якої стирчали великі зуби. (Так)
  9. Проживаючи певний час у старої, пасербиця засумувала за своїми подругами. (Ні)
  10. За свою роботу у пані Метелиці пасербиця отримала  нагороду: золотий дощ  та свій починок. (Так)

11. Ледащиця теж вирішила допомогти пані Метелиці. (Ні)

12. За свою роботу, службу у старої бабина дочка отримала нагороду:  золотий  дощ та три скрині з сукнями. (Ні)

Казка «Пані Метелиця»

Літературний диктант

  1. Жила на світі одна вдова, і мала вона… (дві доньки).
  2. Вродлива і роботяща була…(пасербиця), а погана й ледача… (рідна донька).
  3. Бідна дівчина щодня сиділа при дорозі край криниці й пряла доти, доки…(не порізала пальці до крові).
  4. «Уміла вкинути починок, то зараз же лізь і дістань його». Ці слова сказала…(мачуха).
  5. Коли бідна дівчина стрибнула в криницю, то знепритомніла. Коли ж прийшла до тями, то побачила, що опинилася…(на чудовій луці).
  6. Коли пасербиця побачила піч і підійшла ближче, то до неї обізвався …(хліб).
  7. «Ох обтруси мене!» Ці слова належать…(яблуні).
  8. Слова «А чого ти боїшся, люба дитино? Залишайся в мене …» належать …(пані Метелиці).
  9. Дівчина в пані Метелиці добре поралася з хатньою роботою. Коли вибивала подушки так, що аж пір’я летіло, - тоді на світі …(йшов дощ).

10.Пасербиця попросилася додому, тому що… (скучила за  рідним краєм).

11.За свою роботу нерідна дочка отримала…(винагороду: золотий дощ).

12.Що заспівав півень, щойно пасербиця увійшла в двір…(Кукуріку, кукуріку!

     Наша дівчина іде, на ній золота без ліку).

Літературний диктант

  1. Коли увійшла пасербиця до хати, то мачуха й сестра, побачивши на ній золото…(Зраділи, не знали, де її посадити).
  2. Почувши історію від пасербиці, мачуха вирішила…(добути таке щастя й своїй ледачій дочці).
  3. Щоб починок був у крові, ледарка вколола собі пальця, всунувши руку…( в густий терен).
  4. На слова «Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно  спікся!» - дівчина відповіла: …(Тільки мені й охоти  бруднитися біля тебе!).
  5. Зі словами «Ох, обтруси мене, обтруси…» звернулася до ледащиці … (яблуня).
  6. Побачивши пані Метелицю, ледащиця не … (злякалася її), та  одразу ж … (найнялася до неї).
  7. Ледащиця старалася в пані Метелиці, виконуючи задану роботу … дні (  два).
  8. Скоро служба ледащиці скінчилася, бо …(це набридло старій).
  9. Куди привела пані Метелиця ледарку, щоб та отримала свою нагороду? (До брами).
  10. Щойно ледащиця ступила на поріг, як на неї …(перекинувся  великий казан
  11. Якими словами півень зустрів ледащицю? (Кукуріку, кукуріку! Наша ледащиця йде, що брудна буде до віку!)
  12. Сказати прислів’ям. Чому вчить казка? (Казка вчить, що по роботі й нагорода)

Розділ четвертий

  1. На які типи  поділяються казки? (Чарівні, про тварин, авантюрні, побутові).
  2. Як називається послідовність подій у творі? (Сюжет).
  3. З чого завжди починається казка? (Із зачину).
  4. Яка частина казки коротко й життєствердно підсумовує оповідку( «Довго жили – поживали, ніякого лиха не знали», «І я там сидів, мед – пиво пив, по вусах текло, а в роті не було»)? (Кінцівка).
  5. Як називається перебільшення в художній літературі? (Гіпербола).
  6. Як називається твір, в основу якого покладено вигадані, фантастичні чи авантюрні події? (Казка).
  7. Яка характерна риса казки? (Зображення перемоги добра над злом).
  8. Які художні засоби використано у словосполученнях: «чорнобрива дівчина», «червона калина», «сизий орел»? (Постійні епітети).
  9. Що це за магічне число, яке посідало важливе місце в казках ще з давніх – давен? (Число 3 ).

10.Що є орнаментом або канвою чарівних казок? (Прислів’я, приказки, загадки,  приповідки, епітети).

11.Такий «орнамент» надає мові народних казок художньої…(виразності).

12. Що таке мандрівний сюжет?

Частина друга

Літературна казка

Розділ перший

Олександр Сергійович Пушкін

  1. Коли народився О.С.Пушкін? (1799р.)
  2. Чому Пушкіна називають « сонцем російської поезії»? (Бо  його творчість надала поштовх розвиткові всієї російської    літератури).
  3. Де проводив багато часу шестирічний Пушкін? ( У бібліотеці батька).
  4. Хто відкрив чимало скарбів усної народної творчості хлопчику, малому Пушкіну? (Няня, Орина Родіонівна).
  5. Коли виявилася обдарованість О.Пушкіна, в якому віці? (Коли йому було 13 років).
  6. Скільки поезій створив Олександр Пушкін, навчаючись у Царсько сільському ліцеї? (Близько 130 поезій).
  7. Який видатний поет того часу був присутній на іспитах Пушкіна? ( Г.Р.Державін).
  8. Що вплинуло на творчість О.Пушкіна, зокрема на створені ним казки? ( Російський фольклор).
  9. Як називається повтор звуків, які пов’язують закінчення двох або більше рядків у поетичному творі? ( Рима).

10.Як називається упорядковане чергування наголошених і  ненаголошених складів у рядку? (         Ритм). 

     11. Як називається казка, створена конкретним автором,  присутність якого  виявляється в тексті           у його ставленні до героїв, оцінці тих чи інших подій тощо? ( Літературна).

      12.Життя поета обірвалося? (1837 року).

Вступ до поеми «Руслан і Людмила» 

     1   Укажіть твір, вступом до якого є вірш О.Пушкіна «Край лукомор’я дуб зелений». (Поема                      «Руслан і Людмила»).

  1. Словесний малюнок, який наголошує на меті висловлювання, його емоційній забарвленості. (Інтонація).
  2. Зупинка голосу на певний час із метою виділення, підкреслення певного виразу, відділення однієї думки від іншої.(Пауза).
  3. Виділення голосом найважливішого слова, ключового у висловлюванні …(Логічний наголос).
  4. Що уславив Пушкін у вступі до поеми «Руслан і Людмила»? (Народну казку).
  5. Герої яких російських  казок згадуються в пролозі до пушкінської поеми?( «Царівна – Жаба», «Мар’я – Царівна», «Баба – Яга», «Казка про Івана – царевича, Жар – птицю і Сірого Вовка», «Кощій Безсмертний» та ін.)
  6. Зі скількох частин складається пролог? ( Із трьох).
  7. Яке слово зустрічається у пролозі 14 разів? ( Слово «там»).

Розділ другий

Ш. Перро

1. Хто саме міг передбачити, що справжнє безсмертя у століттях   йому принесе не престижне звання академіка Французької  академії, а казки, якими він розважав королівський двір? (Ш.Перро).

2. Чого побоювався Ш.Перро, створюючи казки? ( Що йому дорікатимуть за прихильність до простонародних оповідок або ж  глузуватимуть, що він, шанований учений узявся за легковажну  справу).

3. Чиїм ім’ям підписував Ш.Перро свої казки? (Ім’ям свого  вісімнадцятирічного сина).

4. На що спирався Перро, пишучи казки? (На французький      фольклор).

5. Яку назву мала збірка найвидатніших казок Шарля Перро?  (“Казки матінки моєї  Гуски, або історії та оповідки минулих часів з повчальними  висновками”).

6. В якому році вийшла збірка “Казки матінки моєї Гуски, або історії та  оповідки минулих часів з повчальними висновками”? ( У 1697 році).

7. Що було найважливішим для письменника? (Наповнити власні казкові вигадки  вагомим моральним змістом).

8. Чим Перро намагався завершити кожну казку і у якій формі? (Стислим і  змістовним повчанням у віршованій формі).

9. Завдяки моральному змісту й художній досконалості своїх творів письменник зажив якої слави? (Слави одного з засновників світової  літературної  казки).

10. Які казки Ш. Перро знає кожна дитина? (“Червона Шапочка”, “Кіт у чоботях”,  “Зачарована красуня”, “Попелюшка”, “Синя борода”, “Хлопчик-Мізинчик”).

11. На основі творів Ш. Перро створено безліч… (кінострічок, театральних спектаклів, радіоп’єс, мультфільмів).

12. Як називається зразковий витвір, який визнано найвищим досягненням мистецтва? (Шедевр).

Казка Попелюшка, або соболевий черевичок

  1. Скільки доньок мала удова, з якою одружився удівець? (Дві).
  2. Які були доньки? (Гордовиті та чванливі).
  3. Яка була в чоловіка своя донька? (Добра та ніжна – вся в матір).
  4. За що зненавиділа Мачуха нерідну дочку? (За її красу, бо поряд з нею її власні доньки здавалися ще огиднішими).
  5. Де спала бідна пасербиця? (На горищі, під самим дахом).
  6. Де жили її сестри? (В розкішних покоях з м’якими постелями та дзеркалами).
  7. Чому дівчину прозвали Чорногузкою? (Бо сідала просто на попіл, біля каміна).
  8. Як прозвала менша сестра дівчину? (Попелюшкою).
  9. Куди дістали запрошення сестри? (На бал).

10. Хто допоміг бідній дівчині дістатися на бал? (Хрещена мати –  чарівниця).

11. Яку річ загубила Попелюшка опівночі, втікаючи з балу? (Соболевий черевичок).

12. Як принц віднайшов свою кохану? (Приміряючи кожній дівчині  черевичок).

13. Як Попелюшка віддячила за образи своїм сестрам? (Пробачила і взяла  сестер до себе у            палац).

                                        Розділ третій

                                Ганс Крістіан Андерсен                                   

  1. У якому місті і в якій родині народився Г. К. Андерсен? (У місті Оденсі, в родині шевця).
  2. Що найбільше у дитинстві полюбляв робити Андерсен? (Слухати казки та гратися з ляльками).
  3. До якого міста у 14 років, без речей, з кількома рекомендаційними листами в кишені, вирушив Ганс? (До Копенгагена).
  4. Що попросив Андерсен у своїх покровителів? Які три речі? (Нові черевики, сюртук, кілька книжок).
  5. Яке захоплення привело Ганса на шлях літературної діяльності? (Захоплення театром).
  6. Що принесло гучну славу письменнику? (Казки).
  7. Який титул мав Г. К. Андерсен? (Король Казок).
  8. Який літературний прийом у казці «Снігова королева» використовує Андерсен (троль-Бог, сніжинки-троянди, Герда- Снігова королева)? (Антитезу).
  9. Хто написав такі казки, як – от: «Дюймовочка», «Снігова королева», «Принцеса на горошині», «Стійкий олов’яний солдатик», «Гидке каченя», «Кресало», «Дикі лебеді», «Соловей» та ін.? (Г. К. Андерсен).

Казка «Снігова королева»

  1. Як звали головних героїв твору? Де вони проживали? (Кай і Герда. У великому місті, у мансардах).
  2. Як розважалися Кай і Герда? (Читали книжки, доглядали за квітами).
  3. Хто розбив дзеркало троля? (Його учні, граючись із дзеркалом).
  4. Кому з дітей в очі потрапила скалка від дзеркала? (Каю).
  5. Чи змінився Кай після того, як скалка опинилася в його серці? Як саме? (Так. Він став неслухняним та злим).
  6. Скільки разів Кай зустрічався зі Сніговою королевою? (Двічі).
  7. Як Снігова королева забрала Кая? (Він прив’язав свої санчата до її саней).
  8. Чим стала Снігова королева для Кая? (Прикладом досконалості).
  9. Як крук та його наречена, королевич та королівна поставилися до Герди? Що вони зробили для неї? (Зі співчуттям та розумінням. Крук провів до палацу, а королівна подарувала одяг та карету).

10.Чий це портрет: «З хатини, спираючись на костур, вийшла…увеликому солом’яному капелюсі, на якому були намальовані чудові  квіти»?  (Бабуся-чарівниця).

11. Про кого йдеться: «Свавільна й дика»дівчина? (Про маленьку розбійницю).

12. Як Герда врятувала Кая? (Її сльози та поцілунок розтопили серце  хлопчика).

Додаткові завдання

1. «Найхолодніша» героїня казки Г.К. Андерсена. (Снігова королева)

2. «Свавільна й дика» дівчинка. (Розбійниця)

3. Перша коштовна річ, котру Герда віддала, щоб урятувати Кая. (Черевички)

4. Мудра жінка, яка сказала, що Герда така сильна, що їй підкоряються «і люди, і тварини». (Фінка)

5. Річ, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане. (Скалка)

6. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленької розбійниці. (Олень)

Розділ четвертий

Самуїл Якович Маршак

  • Жив собі роззява – ліві двері справа написав Г.К. Андерсен. (непр)
  • С.Маршак народився 21 жовтня 1887 р. (непр)
  • С.Маршак почав писати з чотирьох років. (пр)
  • С.Маршак знав англійську мову. (пр)
  • В основу свого твору С.Маршак поклав чеську казку переказану Боженою Нємцовою(пр)
  • С.маршак жодного разу не був у Лондоні. (непр)
  • С.Маршак разом з іншими педагогами створив «Дитяче містечко» (пр)

«Дванадцять місяців»

  1. Яку роботу виконувала Баба, обговорюючи з Дочкою наказ Принцеси про проліски? (Поралася з тістом).
  2. Що робила в цей час її донька? (Перебирала пусті кошики).
  3. Що пообіцяла Принцеса за кошик підсніжників, які їй принесуть у грудні - місяці? (Повний кошик золота).
  4. Кого за підсніжниками послала Баба у негоду, до темного лісу? (Нерідну дочку).
  5. Кого в лісі зустріла Пасербиця? (Братів- місяців).   
  6. Звідки брати місяці знали Пасербицю? (Бачили, як дівчина працювала протягом року).
  7. Хто і для чого подарував Пасербиці каблучку? (Подарував Квітень для того, щоб вона змогла покликати братів- місяців на допомогу).
  8. Про що попросив дівчину найстарший і наймудріший місяць Січень?

    ( Щоб Пасербиця нікому не показувала  до них дороги).

  1. Що вплинуло на формування характеру Принцеси? (Безмежна влада).

10.Як Принцеса казки «Дванадцять місяців» змінила календар?  (Ввела до календаря 32 грудня).

11.Хто не пожалкував свого одягу для того, щоб Пасербиця зігрілася в темном  у лісі? (Солдат).

12. Як покарали брати- місяці Бабу та її Дочку? (Перетворили на собак).

Редьярд Кіплінг

Повість – казка «Мауглі»

( «Так», «ні»)

1 Шакал Табакі повідомив сім’ю Вовків про полювання Шер – Хана на   людину. (Так).

2.Мати Вовчиця принесла Людське дитинча до вовчого лігва і поклала  поруч зі своїми                    щенятами. ( Ні).

3. Чорна пантера Багіра навчала вовченят Вільного племені Закону Джунглів.(Ні).

4. Багіра внесла викуп ( жирного і тільки що вбитого бика) за Людське  дитинча. (Так).

5. Більш за все Мауглі подобалося ходити з Багірою в темну і теплу хащу і засипати там на весь    задушний день . (Так).

6.Акела говорив Мауглі, що Шер – Ханові не можна довіряти, і що рано чи пізно, він Мауглі,            повинен убити Шер – Хана.( Ні)

7.Балу застерігав Мауглі, що коли – небудь Шер – Хан уб’є його.(Ні).

8.Усі в Джунглях боялися Багіру, за винятком Шер - Хана.(Ні).

9. Шер – Хан народився поміж людей ітому він ненавидів Людське дитинча. (Ні).

10. Шер – Хан наважився битися з Акелою на смерть. (Ні).

11.  Шер – Хан  та всі вовки Вільного Племені боялися Мауглі за те, щоніхто з них не міг                 подивитися йому у вічі.(Так).

12. Мауглі з Червоною Квіткою в руках помстився Шер – Ханові та його підлабузникам Табакі та      вовкам, які ненавиділи його. (Так).

Алкман

1. Де жив Алкман ?( У Спарті).

2. Кому складав гімни? (Богам).

3. Що першим у світовій літературі створив Алкман?(Поетичний пейзаж – опис пригоди).

4. Найвідоміша поезія Алкмана «…Страховищ у глибинах моря сон пойняв, крила поскладавши, в вітах поснуло птаство..» («Сплять усі   верховини»)

5. Який пейзаж змальовується у вірші Алкмана? (Гірський пейзаж уночі).

6. Яке відчуття створює поезія Алкмана «Сплять усі верховини»? (Створює відчуття душевного спокою, умиротворення; відчуття єдності природи й людини).

Йоганн Вольфганг Гете

  1. Як називається яскраве образне означення, що підкреслює певну рису зображуваного й надає йому емоційного забарвлення? (Епітет).
  2. Як називається засіб художньої виразності, що полягає у спеціальному доборі звуків для створення певного образу, враження тощо? (Звукопис).
  3. Яка тема поезії «Нічна пісня мандрівника» Й. В. Гете? (Відтворення душевного стану людини).
  4. Що є центральним образом поезії «Нічна пісня мандрівника»? (Сон).

М. Ю. Лермонтов

1. Хто у своїй використовує такі словосполучення «тихие долины», «свежая мгла», як називається такий художній засіб? (Використовує М. Ю.  Лермонтов; епітетами).

2. Чим є вірш М. Ю. Лермонтова «Із Гете»? (Переспівом).

3. Який художній засіб, використано в наведених рядках «Із Гете» М. Ю. Лермонтова.

                 Ген на верховини

                 Темна ніч лягла;

                 Лагідні долини

                 Вкрила свіжа мгла? (Уособлення).

Розділ четвертий

Мацуо Басьо

  1. Як називається трирядковий вірш, в якому декількома виразними штрихами створюється містка замальовка життя? (Хоку, інша назва - хайку).
  2. На яку пору року вказують квітки сливи, персика, сакури, а також соловей, жайворонок, метелик, павутиння тощо? (На весну).
  3. Яку пору року описують поети, використовуючи такі словосполучення, як, наприклад: «злива», «спека», «зозуля», «прохолода», «прополювання рису»,«полуденний відпочинок» та ін.? (Літо).
  4. Яка загальна кількість «сезонних слів»? (Сягає до 3-4 тисяч).
  5. Хто з поетів з’явився у ХVII ст., що вдихнув нове життя у «сезонні слова», перетворивши їх на одухотворені поетичні образи? (То був Мацуо Басьо).
  6. Ким був батько Мацуо Басьо? (Самураєм).
  7. С ким у дитинстві товаришував Мацуо Басьо? (Із князівським сином).
  8. Як називається вигадане ім’я письменника? (Псевдонім).
  9. Як з’явився псевдонім «Басьо»? (Від назви маленької хижки, біля якої росли бананові деревця).

10. Яка подія сталася у житті поета в 1682 році? (Згоріла хижа Мацуо Басьо, внаслідок великої пожежі).

11. Скільки років провів М. Басьо у мандрах? (Близько 10 років).

12. Яким темам присвячені хоку М. Басьо? (Природа, стосунки людини і природи, різні прояви життя).

Розділ п’ятий

Поезії Федора Тютчева

  1. Як називається художній прийом, коли переносяться людські властивості на неживі предмети та явища, зокрема на природу? (Уособлення).
  2. Образний вислів, в якому описуване явище (або річ) уподібнюється іншому явищу (або речі)? (Порівняння).
  3. Виразна подробиця, яка робить зображення яскравішим, а також збуджує думку читача, викликаючи в його уяві певну картину? (Художня деталь).
  4. Хто з поетів у своїх творах використовує такі художні засоби: «вечір зве», «серп гуляв», «блакить ллється», «пору коротку і ясну», «повітря чисте», «день прозорий»(Ф.Тютчев).
  5. Як називається художній засіб, використаний у наведених рядках у поезії Ф. Тютчева «Я знаю в праосені пору».

                    Лиш павутиння, мов тонке волосся,

                     Блищить на марній борозні?                 (Порівняння).

  1. Яка кольорова гама поезії Ф. Тютчева «Я знаю в праосені пору»? (Прозоро-блакитна).

Частина четверта

Світ дитинства та моральні цінності в літературі

Поезія Роберта Бернса     

  1. Звідкіля родом Р. Бернс? (Із Шотландії).
  2. Хто був батько Р. Бернса? (Бідний фермер).
  3. Хто прищепив хлопчику любов до народних казок, легенд та пісень(Старенька родичка).
  4. Що випромінюють вірші Р. Бернса? (Життєрадісність, віру в найкращі властивості людської вдачі, в перемогу добра, справедливості й розуму на землі).
  5. Скільки було Роберту, коли не стало батька? (25 років).
  6. Яку назву мала збірка віршів, що вийшла у 1786 році? («Вірші на шотландському діалекті»).
  7. Які підстави були в Бернса написати такий вірш, як «Чесна бідність»? (Усе життя був бідним, але не чинив нечесно, не принижувався заради багатства, вважав чесність однією з найважливіших рис справжньої людини).
  8. Яка головна ідея Р. Бернса «Чесна бідність»? (Віра у світове братерство).
  9. Який художній засію використав Бернс «Чесна бідність» у поданому рядку: «Звання – лиш карб, людина – скарб…»? (Антитеза).

10. Який займенник повторюється у строфах вірша і чому? (Ми; поет не відділяє себе від народу).

11. Кого у вірші «Чесна бідність» поет протиставляє народові? (Багатіїв, короля).

12. Хто сказав про поета: «Це була людина міцна, кремезна… Якби мені не було відомо, хто він такий, я б прийняв його за дуже розумного фермера…»? (Вальтер Скотт).

 

Розділ другий

Літературний диктант

Марк Твен

1. Яке справжнє прізвище Марка Твена? (Клеменс)

2. Де народився Семюель Леггорн Клеменс? (У невеличкому селищі Флорида).

3. Скільки років було малому Клеменсу, коли родина переїхала до  містечка Ганнібал, що на березі Міссісіпі? (4 роки).

4. Коли помер батько Сема? (Коли хлопчикові було 12 років).

5. Де і ким спершу працював юнак? (У друкарні – учень майстра,  пізніше – складач).

6. Де і ким прослужив Сем 4 роки? (На пароплаві, лоцманом).

7. Що було в житті письменника в 1861 році? (Був учасником воєнних дій  під час Громадянської війни, що спалахнула у Сполучених Штатах).

8. Хто був за спеціальністю Марк Твен? (Журналіст і письменник).                  

9.Чим підкорили книжки про дітей та дорослих читачів? (Цікавими сюжетами, іскрометним гумором, а також яскравим національним забарвленням).

10. За якою адресою листи прихильників завжди знаходили Марка Твена?  («Америка, Марку Твену»).

11. Як називається опис життя письменника перед самим твором та після нього? (Передмова, післямова).

12. Яку назву має найвідоміша повість про незвичайні пригоди дітей Тома та Гекльберрі? («Пригоди Тома Сойєра»).

Повість «Пригоди Тома Сойєра»

  1. У якому жанрі написав свій твір «Пригоди Тома Сойєра»      М. Твен? (Повість).
  2. Ім’я головного героя? (Том).
  3. Як звали дівчину, яка подобалася Томові? (Беккі).
  4. Хто був найкращим другом Тома? (Гекльберрі Фінн).
  5. Як звали вдову, яку врятував Гек? (Дуглас).
  6. Що робили Том і Гек на цвинтарі опівночі? (Виводили бородавки).
  7. Хто є зразковим хлопчиком і повною протилежністю Тома Сойєра? (Альфред Темпл).
  8. Від чийого імені йдеться розповідь у повісті «Пригоди Тома Сойєра»? (Від імені автора).
  9. У якому містечку відбуваються події повісті? (Сент-Пітерсберг).

10. Кому з хлопців прийшла думка стати піратами? (Томові Сойєру).

11. До кого звернувся Гек, щоб урятувати вдову? (До старого валлійця та його двох синів).

12. «Завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, вкриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків». Про кого йдеться? (Гекльберрі   Фінн).

Повість «Пригоди Тома Сойєра»

( «Так», «ні»)

1.Ім’я головного героя повісті Марка Твена Том?  (Так).

2. Том фарбував паркан? (Так).

3.Зведеного брата Тома Сойєра звали Гекльберрі Фінн? (Ні).

4. Ім’я найкращого друга Тома – Поттер? (Ні).

5. Дівчину, яка подобалася Томові звали Беккі? (Так)

6. Поллі – це рідна тітка Тома? (Так).

7. Дуглас – удова, яка піклувалася про Тома? (Так).

8. Діти були свідками трагедії, що трапилася на цвинтарі? (Так).

9.Чоловіка, якого несправедливо ув’язнили звали Сід? (Ні).

10.Убивство на цвинтарі здійснив Поттер? (Ні).

11. Гек урятував удову Дуглас? (Так).

12. Хлопці мріяли про скарб? (Так).

13.Індіанець Джо уникнув покарання? (Ні).

Розділ третій

Астрід Ліндгрен

1. Яке повне ім’я письменниці?(Астрід Анна Емілія Ліндгрен).

2. Коли і де народилася Астрід Ліндгрен?(1907 року у Швеції, в маленькому містечку Віммербю).

3. Хто був її батько і де працював?(Орендував землю і працював на ній Селянин – хлібороб).

4. Якими були взаємини між батьками? (Взірцем справжньої любові).

5. У скільки років батьки Ліндгрен закохалися одне в одного? (Ще в 9-  річному віці і пронесли його через усе життя).

6. У якому віці Астрід перебралася до Стокгольма? (У 18 років).

7. Ким працювала Ліндгрен у видавництві? (Секретаркою).

8. Як склалося особисте життя дівчини? (Вийшла заміж і народила2 дітей).

9. Авторкою скількох книжок стала сумлінні матуся та відомаписьменниця? (Понад 35 книжок).

10. Як Астрід відповіла на таке запитання «Чи могли б Ви написати книжку для дорослих? (Ні, не змогла б. Я не хочу писати для дорослих.  Я  волію писати для читачів, здатних творити  дива. А дива творять діти….»).

11. Хто з дітей допоміг Астрід вигадати ім’я героїні Пеппі Довгапанчоха?   (Донька Карін).

  1. Скільки пам’ятників було споруджено письменниці ще за життя?  (Три).

Повість – казка «Пеппі Довгапанчоха»

  1. За жанром  «Пеппі Довгапанчоха» повість – казка? ( Так).
  2.  Пеппі Довга панчоха мешкала на околиці великого міста в розкішному будинку?(Ні).
  3. Пан Нільсон – це мавпа, яку подарував тато Пеппі? ( Так).
  4. Пепсі врятувала дітей від пожежі? (Так).
  5. Довгапанчоха намалювала малюнок і пішла до школи – але тільки ненадовго?  (Ні).
  6. До дівчинки забираються злодії (Так).
  7. Пеппі робила друзям сюрпризи, приховуючи для них подарунки (Так).

«Пеппі Довгапанчоха»

  1. Скільки років було Пеппі? (9 років).
  2. Чому дівчина мешкала сама? (Бо рано втратила батьків).
  3. Що на згадку від батька було у дівчинки? (Вілла «Хованка», пан Нільсон, мавпеня, велика торба золотих монет).
  4. Що свідчить про те, що Пеппі дуже добра, вразлива та справедлива? (Пожаліла коня, плакала за пташеням).
  5. Хто з героїв твору А. Ліндгрен, міг підняти навіть коня, якби захотів? (Пеппі).
  6. Ким вирішила стати Пеппі, коли виросте? (Морською розбійницею).
  7. Ким уявляла Пеппі покійних батьків? (Мати – ангел, батько – негритянський король).
  8. Де знаходилася, на думку Пеппі, школа грання? (В Австралії на півдні).

 

Переглядів: 1968 | Додав: Lifli | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar