Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Додатки до навч. тем

Використання ТКМ на уроках зарубіжної літератури в 10 класі
20.03.2016, 16:08

Використання ТКМ на уроках зарубіжної літератури в 10 класі

Відомий педагог-музикант Г.Нейгауз вважав, що «одне з головних завдань педагога – домогтися якомога швидше того, щоб бути непотрібним учневі, усунути себе, вчасно щійти зі сцени, тобто прищепити йому самостійність мислення, методів роботи, самопізнання й уміння досягти мети, а це називається зрілістю». Вважаю, реалізаціх цього завдання і сприяє ТКМ, яка передбачає інтерактивні методи, прийоми, стратегії навчання відповідно до вікових особливостей учнів. На уроках світової літератури вважаю ефективними такі методи і прийоми навчання: стратегія подвійних записів, «просунута» лекція, мозковий штурм, побудова кластерів, лист до героя чи до письменника, есе, рольова гра (зустріч з письменником, прес-конференція), складання сенканів(складати їх можна в групах, у парах чи індивідуально), прийоми «Незакінчені речення», «Відкритий мікрофон»; для розвитку асоціативного мислення застосовую такі прийоми, як «Гроно» чи «Асоціативний кущ»; як засіб розвитку творчих здібностей школярів-десятикласників пропоную кросворд, при чому не тільки його розвۥязання, а навіть в більшій мірі, враховуючи природне бажання школяра «щось творити», пропоную скласти кросворд. Для цього пропоную учням «Таблицю кросвордів», яку має кожен учень і користується нею при складанні кросвордів.

 


Вид завдань 


Дидактична мета 


Тематика та зміст кросвордів 


Характеристика доби


Зۥясувати, чи вміють учні виділяти головне 


«Загальна характеристика доби», «Течії та напрямки», «Імена і твори», «Філософсько-естетичні погляди», «Історичні події та літературний процес»


Автор і його твір 


Зۥясувати, чи вміють учні виділяти головне, чи вміють знаходити взаємозвۥязки, чи розуміють причинно-наслідкові звۥязки 


«Цікаві повідомлення з життя і творчості автора», «Літературна спадщина», «Філософсько-естетичні погляди», «Особливості творчості», «Автор і його твір», «Значення творчості», «Традиції і новаторство»; певна тема в творчості 


Зміст твору 


Перевірити, як учні зрозуміли текст, що привернуло їхню увагу 


  • до змісту всього твору; 

  • до початку чи до кінця твору; 

  • до найбільш важливих (цікавих, напружених, смішних) епізодів твору 


Система образів, Характеристика героя 


Перевірити, як запамۥятали учні героїв твору, чи можуть їх упізнати, чи звернули увагу на вчинки героя, чи можуть виділити риси характеру, чи вміють знаходити деталі, які вказують на зміну в поведінці 


«Упізнай героя (гароїв) за їх зовнішністю, за сказаними ними (або про них) словами, за діями чи вчинками, за ставленням до когось чи до чогось», «Художній час чи художній простір», «Душевний чи фізичний стан героя», «Моральні вчинки (принципи)», «Внутрішній світ героя», «"Свій" чи «чужий» світ для героя» 


 


З'ясувати, як учні зрозуміли головну думку твору, його проблематику, чи можуть довести це текстом, деталями з тексту 


«Життєві цінності за твором», «Головна думка твору», «Проблематика твору», «Ставлення героя (героїв, автора, суспільства) до проблеми», «Художній простір (час) твору», «Місце автора в творі», «Проблематика твору в творах інших авторів, цього ж автора, в творах інших видів мистецтва» 


 


Перевірити, як учні розуміються на особливостях твору (стиль, мова, композиція тощо) 


Залежно від конкретних особливостей твору чи творчості автора і формулювати теми кросвордів 


 


Перевірити уміння учнів виділяти, систематизувати, узагальнювати вивчений матеріал з теми (підтеми за семестр) з певної проблеми 


«Творчість автора – епоха, твір – герої, герой - проблематика», «Тема кохання (у творчості якихось письменників чи в якийсь певний період)», «Символізм в творчості…» тощо 


КМ відшліфовується під час компаративного аналізу твору («Гобсек» Бальзака).

Одним із можливих варіантів роботи використовую прийом «Обери позицію» (ефективний під час диспуту); есе-п'ятихвилинка. Учні пам'ятають про особливість цього виду діяльності: писати на запропоновану учителем тему, не зупиняючись, все, що «прийде в голову» фіксувати. За бажанням учнів вчитель забирає ці твори або залишає у школярів.


Стратегія подвійних спостережень. Робота в групах. Учні читають вказаний текст, а свої думки і спостереження заносять у щоденник, розділивши сторінку на дві частини вертикальною лінією. Ліворуч записують ті тези тексту, які відображають найбільш важливу інформацію, праворуч – свої коментарі та запитання, які виникли. Після завершення роботи іде обговорення в групах. Потім кожна група виносить на обговорення свої думки у класі. 

Стратегія ЗХД (скорочено від слів «Знаю», «Хочу дізнатись», «Дізнався»). Учитель пропонує тему і запитання, які потрібно у цій темі розглянути. Учні заповнюють у даній таблиці перший і другий стовпчик. 


Знаю 


Хочу дізнатись 


Дізнався 


Третій стовпчик заповнюється в кінці урока. 

Рефлексія сприяє комунікативним навичкам. 

Академічна дискусія. Робота в групах по 4 особи. Одержавши проблемне завдання, одна пара займає позицію «за», інша – «проти». Обговорюючи проблему, учні записують аргументи, які обґрунтовують їхню позицію. Через 5-7 хвилин утворюються нові пари, об'єднавшись із тими, хто займав ту ж позицію, відповідно «за» і «проти». 3-4 хвилини учні порівнюють свої аргументи і повертаються у вихідні пари. Протягом наступних 4-5 хвилин складають удосконалений список аргументів на підтримку своєї позиції. Потім кожна група «озвучує» свою позицію або пише есе (10 хвилин). 
Вступна лекція на тему: «Загальна характеристика розвитку культури та літератури ІІ половини ХІХ століття. Розквіт реалістичної літератури. Його зв'язок з розвитком природничих наук»

Впроваджуючи ТКМ, використовую такі прийоми:

1.     Стратегія подвійних записів. 

2.     Рольова гра. 

3.     Робота в групах. 


Учні розділяють сторінку на дві нерівні частини (ліва частина ширша). У лівій записують лекцію вчителя, у правій – свої коментарі, міркування з приводу кожної тези лекції. Коментар чи думка обов'язкова. 

Рольова гра. Робота в групах. Учні розподіляються в групи і, готуючись до лекції на дану тему, виконують домашні завдання: підготувати повідомлення. «Літературознавці» одержують завдання підготувати невеликі повідомлення про письменників (Стендаля, Бальзака, Флобера, Діккенса, Джеймса, Достоєвського, Толстого, Чехова). Їх вклад в літературу та роль в літературному процесі. 

«Науковці». Про наукові відкриття ХІХ ст. (еволюційна теорія Дарвіна, закон збереження і перетворення енергії, розвиток науково-технічного прогресу та ін.) 

«Історики». Про історичні події (наполеонівські війни, повстання декабристів, Громадянська війна у США, Паризька Комуна, відміна кріпосного права у Росії, розвиток капіталізму у країнах Європи, соціально-демократичні рухи і ін.) 

«Філологи». Короткі відомості про письменників. Місце їхньої творчості у культурі ХІХ ст. Зв'язок з історичними та політичними подіями (Бальзак, Флобер, Діккенс, Джеймс, Достоєвський, Толстой, Чехов). Їх вклад у літературу та роль у літературному процесі ХІХ ст. 

«Літературознавці». Називають головні літературознавчі терміни, характерні для того періоду у розвитку літератури і пропонують їх визначення.

Роман (ст.фр. romans – оповідь) – літературний жанр, епічний твір великої форми, в якому оповідь зосереджується на долях окремих особистостей, їхньому ставленні до навколишнього світу, становленні, розвиткові їхніх характерів.

Історизм – розгляд предметів та явищ у їх історичному розвитку як художній принцип.

Романтизм (фр. Romantisme) – напрямок у літературі та мистецтві першої чверті ХІХ ст., який виступає проти канонів класицизму і характеризується прагненням до національної та індивідуальної самобутності, до зображення ідеальних героїв та почуттів. Його принцип: «незвичайні герої і незвичайних обставинах».

Реалізм (лат.realis – речовий, дійсний) – художній метод, напрям у літературі та мистецтві, який ставить за мету дати найбільш повне, правдиве зображення дійсності. Його принцип: «типові герої у типових обставинах». 

«Мистецтвознавці». Знайомлять з розвитком живопису та музики у ХІХ ст. Називають найголовніші твори та їх авторів (Бетховен, Шуберт, Вагнер, Шопен, Россіні, Верді, Бізе, Берліон, Чайковський, Мусоргський, Глінка, Гойя, Рєпін, Пєров і ін.) 

«Філософи». Коротка справка філософських течій і напрямів, що вплинули на розвиток суспільної думки, творів мистецтва. 

Рефлексія. Колективне створення таблиці під керівництвом вчителя.

«Найважливіші суспільні, історичні, наукові події ХІХ ст.»

 


Суспільні, історичні, наукові події ХІХ ст. 


Реалізм як один із основних творчих методів ХІХ ст. і його ознаки 


Наполеонівські війни;

Громадянська війна в США;

Обۥєднання Германії;

Розвиток капіталізму;

Жорстка ринкова боротьба;

Соціально-демократичні рухи;

Великі відкриття в природознавстві – еволюційна теорія Дарвіна, закон збереження і перетворення енергії;

Розвиток науково-технічного прогресу; автомобілі, електрика тощо


Пізнання соціальних звۥязків людини і суспільства;

Вірність дійсності, прагнення до достовірності зображення, відтворення життя «у формах самого життя»;

Зображення типових характерів у типових обставинах;

Викривальний пафос;

Розмаїття художніх форм;

Пізнавальне спрямування (звۥязок із науками)


Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Чи повۥязані між собою явища суспільного, політичного життя з літературою, зокрема з розвитком реалізму ік напряму у літературі? 
Впровадження ТКМ при вивченні теми «Стендаль. Життєвий і творчий шлях, світоглядні позиції. Роман «Червоне і чорне»». 
 

1.     Відкритий мікрофон. Продовжте речення: 

o    Визначальним у творчості Стендаля стало… 

o    На формування світогляду і творчої манери Стендаля вплинуло… 

o    Найбільше мене вразило… 

2.     Розгорнута відповідь на питання (письмово): 


«У чому полягає гостра критика письменником режиму Реставрації?» 

3.     Рефлексія. Міні-диспут на тему: «Немає цілком гарних або цілком поганих людей». 

4.Літературний диктант. 

o    Жульєн Сорель народився… (де? У якій родині?) (У Верۥєрі у родині теслі) 

o    У сімۥї до Жульєна Сореля ставилися… (як?) (Зневажливо) 

o    Таємним кумиром Жульєна був… (хто?) (Наполеон) 

o    Пані Реналь просила вихователя своїх дітей… (про що?) (Щоб він їх не бив) 

o    Для пані де Реналь її почуття до Жульєна були… (чим?) (Справжнім коханням) 

o    Спочатку Жульєн сприймав кохання пані де Реналь як… (що?) (перемогу над нею та над суспільством, він ненавидів її) 

o    Пані де Реналь вважала покаранням за зраду… (що?) (Хворобу сина) 

o    Жульєн їде до Безажана… (з якою метою?) (вчитися на священника) 

o    Семінаристи ненавиділи Жульєна за… (за що?) (за те, що він був розумний) 

o    Маркізу де Ла-Молю рекомендував Сореля… (хто?) (Абат Пірар) 

o    Матильду де Ла-Моль у Сорелеві приваблювало… (що?) (тонкий розум, почуття гордості) 

o    Маркіз де Ла-Моль погодився віддати дочку заміж… (за кого?) (за Жульєна Сореля) 

5.Домашній контрольний твір на тему: «Лист до Жульєна Сореля у вۥязницю». 

6.     Проблемне запитання. Стратегія «ЗХВ». Вивчення творчості Бальзака. Поясніть назву роману «Червоне і чорне». Що заховане у назві? Який підзаголовок роману? (Хроніка ХІХ століття) 


Вивчення творчості Бальзака 
 

1.     Проблемні запитання. Стратегія ЗХВ. Чи поділяєте ви точку зору молодого Бальзака на літературу як бізнес? Чи можна вважати сучасні книговидання комерційним? Чим, на вашу думку, відрізняється «Людська комедія» від сучасних бестселлерів? 

2.     Практикую при вивченні біографії письменника такий вид діяльності, як рольова гра

  • Інтервۥю з письменником. Письменника призначаю заздалегідь, він ретельно готується до інтервۥю. Учні готують по 1-2 запитання. Цей прийом добре працює при перевірці біографії письменника, стимулює до аналізу подій і явищ. Ймовірні запитання для інтервۥю з письменником: 

       Чому свій витвір Ви, пане Бальзак, назвали «Людською комедією»?

•       Чи вдалося Вам здійснити свій задум? 

•       Скільки романів планувалось включити в епопею і скільки вдалося написати? Чому не всі романи написані? 

•       Чим Ви, пане Бальзак, можете пояснити спробу систематизувати свої твори в окремі серії? 

•       Ф.Енгельс вважав, що Ваші твори дають змогу дізнатися про історію, політику, економіку Франції першої половини ХІЗ століття більше, ніж з наукових праць істориків, економістів, політиків. Чи самі Ви так вважаєте і як вдалося досягти такого панорамного зображення? 

•       Чим, на Вашу думку, Ваші твори зацікавили читача? 

•       Розкажіть про себе. Де і коли народилися? Як родина впливала на Ваше становлення як письменника і як ставилися до Вашого вибору? 

•       Що спонукало писати саме романи? 

•       Розкажіть про свох відносини з Евеліною Ганською, а також про подорож в Україну. Де Ви побували в Україні, і яке враження вона справила на француза Бальзака? 

•       Перший Ваш художній твір про життя сучасників «Гобсек». Розкажіть про задум твору та Ваше ставлення до своїх героїв. 

2.     Спостереження над текстом та образом героя. Робота в групах. Кожна група (3-5 учнів в залежності від кількості завдань) одержує картку з низкою завдань. Вчитель пропонує одне завдання для кожного учня. 


І група працює над завданням «Портрет Гобсека».. 
 

  • Яким постає герой зі сторінок повісті? 
  • Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності? 
  • З чим порівнює зовнішність Гобсека? Чому? 
  • Які деталі портрета є визначальними? 
  • Як портрет характеризує героя, ставлення до нього автора? 


ІІ група. «Опис помешкання. Інтерۥєр». 
 

  • На яких деталях помешкання зосереджується читач? 
  • Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення автора до героя? 
  • Про що свідчить опис житла Гобсека після його смерті? 


ІІІ група. «Про родинні взаємини, про ставлення до родичів». 
 

  • Що відомо про рідних Гобсека? 
  • Чи має родичів і як ставиться до них? 
  • Як це зарактеризує героя? 
  • Чому заповідав багатство далекій родичці? 


ІV група. Шукає у тексті цитати про характер Гобсека. 
 

  • Як лихвар ставиться до клієнтів? 
  • У чому герой знаходить задоволення? 
  • Як ставиться до більшості аристократів? Чим пояснити таке ставлення? 


V група. Досліджує життєву філософію, коментує висловлювання. 
 

  • «Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади» 
  • «Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховаєтсья» 
  • «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували» 
  • «Я досить багатий, щоб купувати людську совість» 


4. Інтерактивна вправа. Побудова кластера. Вчитель записує в центрі дошки слово «Гобсек».Учні виходять і записують навкруги по одному слову про нього.

Кластер 

Це узагальнення і висновки щодо образу Гобсека. 

 

4.     Рефлексія. Учні пишуть есе «Роздуми над образом Гобсека. Скнара він чи людина, яка вміє заробляти і цінувати гроші». 

Впровадження ТКМ при вивченні творчості Ф.М.Достоєвського 
 

1.     Спонукає до КМ робота над текстом в парах. Учні читають текст твору і складають тест для свого товариша. Після прочитання і складання тесту, вони перевіряють один одного. Таку ж роботу можна організувати при вивченні биографії письменника чи читаючи статтю з підручника на визначену тему. Очікуваний тест за темою: «Роман «Злочин і кара» як втілення нового, поліфонічного типу художнього мислення. Філософські, соціальні, психологічні та морально-етичні ідеї твору». 

1.     Задум роману Достоєвського «Злочин і кара» виник: 


а) під впливом спостереження за навколишньою дійсністю;

б) з досвіду власного життя;

в) на основі конкретного випадку, прочитаного в газеті

2.     За жанром роман Достоєвського є: 


а) детективним;

б) соціально-психологічним;

в) філософсько-психологічним

3.     У чому полягає новаторство Достоєвського: 


а) у змішанні стилів, родів і напрямів;

б) у поліфонізмі роману;

в) у політичній злободенності. 

4.     Які вставні конструкції є у романі: 


а) щоденник героя;

б) вставні оповідання;

в) листи, сни. 

5.     Хто був кумиром Раскольнікова? 


а) Наполеон;

б) сестра Дуня;

в) Разуміхін. 

6.     Кого Раскольніков ставить на один щабель з вищою моральністю? 


а) Соню і Дуню;

б) матір і Катерину Іванівну;

в) Разуміхіна і Порфирія Петровича. 

2.     Фрагмент уроку. Ідеї роману. Дослідження. Робота в групах. Картки з завданням для кожної групи. 


І група. Визначити філософські ідеї роману «Злочин і кара». Неприпустимість теорії «тварь ли я дрожащая или право имею».

ІІ група. Визначити соціальні ідеї роману. Причини злочину Раскольнікова.

ІІІ група. Визначити психологічні ідеї твору. Роздвоєння «я» Раскольнікова і інших героїв твору.

ІV група. Морально-етичні проблеми твору. Ідея жалю до зневажених і скривджених.

Як результат дослідження, заповнюється таблиця «Ідеї твору Достоєвського «Злочин і кара»». 


Філософські 


Соціальні 


Психологічні 


Морально-етичні 


Розвінчання теорії «сильної особистості», «надлюдини» 


Засудження соціальної несправедливості, влади грошей 


Людина не може виправдовувати свої дії лише соціальними обставинами; багато залежить від її психологічного складу, характеру 


Навіть благородна мета не може виправдати будь-які засоби, є межа, яку не можна перетинати 

3.     Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон». 

o   
Я прочитав роман і можу стверджувати, що… 

o   
Теорія «сильної особистості» і в наш час… 

o   
Мене вразило… 

4.     Інтерактивна гра «Впізнай героя». Клас поділяється на дві групи, які готують матеріали для гри, по 10 цитат-описів персонажів. По черзі зачитують цитати іншій команді, яка повинна впізнати героя. 



Творчість Л.Толстого. Основні етапи життя. Роман «Анна Кареніна». 

До вивчення біографії письменника 
 

1.     Скласти таблицю-схему «Л.Толстой – мислитель, просвітитель, громадський діяч, письменник». 


Очікуваний результат. 
 

Перевірка домашнього завдання.

2.     Головні етапи творчості. Учні самостійно створюють тест за хронологічною таблицею, складеною дома. 


 
 

3.    
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Проблемне запитання: «У чому виражається «думка сімейна» Л.Толстого?» 


Очікувані відповіді: 
 

  • Сімۥя – основа суспільства, якщо вона побудована на справжньому почутті кохання, довіри, поваги. 
  • Кожна людина має право на особисте щастя. 
  • За своє щастя потрібно боротися. 
  • Не можна нехтувати нормами християнської моралі і етики. 
  • Шлюб, сімۥя, життя – це, за Л.Толстим, наймудріша справа на світі, «найважча й найважливіша справа». 

2.     Виконання завдання пошуково-дослідницького характеру. Теза. Основним художнім принципом втілення проблематики роману «Анна Кареніна» є художній парарелізм. Доведіть цю тезу на прикладі проблеми сімۥї та шлюбу. 


І варіант називає приклади сімۥї «неправильної» (Анна і Олексій Кареніни, Анна і Олексій Вронський, Стіва та Доллі Облонські і т.д.): побудовані з розрахунку; відносини не узаконені, засуджуються суспільством; Вронський не може повністю належати Анні і відмовитися від своїх звичок; Стіва постійно зраджує, живе «на широку ногу», а сімۥя страждає від нестачі засобів до існування і т.ін. 

ІІ варіант приводить приклади правильної сімۥї Левіна і Кіті, яка ґрунтується на коханні й вірності, взаємній довірі і взаєморозумінні. 
 

5.     Інтерактивна вправа «Продовжте речення». 

  • Я розумію діалектику душі героїв Толстого як… 
  • На мою думку, Анна Кареніна… 
  • З-поміж порушених у романі Л.Толстого проблем мені найбільше близька… 
  • Вронський, на мою думку,… 

    «Портрет Доріана Грея»

У педагогіці є термін «критичне читання». Розуміється такий спосіб опрацювання тексту, коли учні читають його не механічно, а формують власну обґрунтовану думку.

1. Завдання «Коментоване читання». Прочитайте «Передмову» до роману «Портрет Доріана Грея». Прокоментуйте твердження О.Уайльда:

1. «Митець – т ворець прекрасного»;

2. «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані»;

3. «Митець не має етичних уподобань»;

4. «Будь-яке мистецтво не дає жодної користі». 

2.     Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Визначте проблематику роману «Портрет Доріана Грея». 


Очікувані відповіді. 
 

1.     Співвідношення насолоди і моралі (етики і естетики). 

2.     Роль краси в житті. 

3.     Роль мистецтва. 

4.     Доброчесність і гріх. 

5.     Добро і зло. 

3.     Інтерактивна вправа «Відкритий мікрофон». Продовжте речення: 

  • Найбільше в романі мене вразило (в, ла)… 
  • Естетизм – це… 
  • Головна думка «Передмови» - це… 
  • Мене зацікавило парадоскальне твердження О.Уайльда про те, що… 
  • Твір поглинає читача (чим?)… 
  • Моє співчуття… осуд… цікавість… викликали такі герої роману… 

4.     Характеристика героїв роману. Робота в групах. 


І група. Характеризує образ лорда Генрі, його ідеї.

ІІ група. Характеризує образ художника Безіла та його ідеї.

ІІІ група. Характеризує образ автора в романі. Втілення у романі його філософії. 

Створення таблиці-схеми. 

 

5.     Складання «асоціативного куща» до слова «краса». 




Висновок

«Якщо учень у школі не навчився нічого творити, то і в житті завжди буде тільки наслідувати, копіювати.» Це висловлювання Л.Толстого має спонукати вчителя до розвитку у учнів творчих здібностей. Саме ТКМ допомагає у цьому. Удосконалення сучасної системи освіти передбачає приведення методів і прийомів навчання у віповідність до вимог життя. ТКМ сприяє активності, ініціативності учнів, розвитку творчих здібностей та творчої уяви. Розвинуте критичне мислення забезпечує процес продуктивного обміну думками, відкритого сприйняття нових ідей і знань, пошук аргументованих рішень, реалізації права кожної людини на власну думку, можливість відшукувати і висловлювати аргументи.



Впровадження освітньої ТКМ стимулює створення співавторств активних, тямущих і відповідальних особистостей, де панує атмосфера інтелектуальної винахідливості й співробітництва. До КМ вдаються під час розвۥязання завдань, формування висновків, для ймовірного оцінювання й прийняття рішень. Такий тип мислення характеризується обґрунтованістю й цілеспрямованістю. Слово «критичне» припускає оцінний компонент. Ми мислимо критично, коли оцінюємо результати розумових процесів – наскільки правильним є ухвалене рішення або наскільки вдало ми впоралися з поставленим завданням. 
 

Категорія: Додатки до навч. тем | Додав: Lifli
Переглядів: 946 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar