Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Додатки до навч. тем

Дидактичний супровід уроків зарубіжної літератури в 5 класі
[ Викачати з сервера (3.21 Mb) ] 18.11.2016, 18:44

ЗМІСТ
І. Вступ..............................................................................................4
ІІ. Розділ І.........................................................................................6
Світова література – духовна скарбниця людства. 
Роль книги в сучасному житті (Галушко І. М.) 
ІІІ. Розділ 2.....................................................................................1 7
Казки народів світу (Бондарук Л. М., Жукова О. В., 
Заболотня В. В., Крученова В. М., Перемєєнко О. В.,
Попова Л. І., Царлова І. В.)
ІV. Розділ 3...................................................................................136
Природа і людина (Жукова О. В., Письменна Л. В., 
Царлова І. В., Шевченко С. В.)
V. Список використаних джерел.............................................186
VІ. Додатки............................................................................ ......187
6
ВСТУП
Навчально-методичний посібник «Дидактичний супровід уроків. 
Світова література. 5клас» є частиною навчально-методичного комплексу, 
що складається з двох частин: 1) «Програмно-тематичне    планування 
вивчення курсу «Світова література. 5 клас», який розроблено за моделлю 
ПТПК В. І. Шуляра й пропонує увазі вчителів готове календарно-тематичне 
планування на перше півріччя 2013-2014 навчального року за новою 
програмою і 2) власне навчально-методичний посібник, результат роботи 
авторської творчої майстерні вчителів Миколаївської області, який 
дозволить учителям-практикам  як використовувати розроблені  завдання у 
підготовці до уроків, так і пропонувати їх учням-читачам для самостійної 
роботи вдома.
Даний посібник базується на досвіді «Архітектоніка, сюжетно-змістові 
лінії уроку літератури» В. І. Шуляра, технології ТОГІС Л. Гузєєва, 
Технології проведення уроку з мультимедійною підтримкою, 
принципах особистісно зорієнтованого навчання, диференціації, 
компетентісного навчання.
Акцентуємо увагу, що картки до уроків не є конспектами, а 
відображають логіку діяльності учня із здобуття читацької компетентності 
під час вивчення як окремого твору, так і теми в цілому. Тому  до 
використання поданих дидактичних матеріалів необхідно підходити творчо. 
Усі картки мають типову структуру  від мотиваційного моменту до 
узагальнення (рефлексії). Також структурними компонентами карток є 
розділи: «Вивчаємо теорію літератури», «Тематичний  словничок уроку», 
«Учительська підказка», «Це цікаво», що дозволяє реалізувати емоційно-ціннісну, компаративну, культурологічну лінії літературної освіти, 
передбачені новими Державними стандартами та новою програмою зі 
світової літератури. При цьому збережена авторська індивідуальність 
кожного вчителя-співавтора проекту.
Картки побудовані з урахуванням вікових особливостей учнів, матеріал 
7
дозволяє  організувати фронтальну, індивідуальну, парну і групову форми 
роботи на уроці, а також реалізувати особистісний  підхід. Система 
оцінювання передбачає як  само-  і взаємооцінку учнів, так і  перевірку 
результатів учнівської діяльності учителем.  Нижче пропонуємо Вашій увазі 
систему умовних позначок, що використовуються у картках.
УМОВНІ ПОЗНАЧКИ
Це цікаво!
Вивчаємо теорію 
літератури!
Підказка учителя! Заувага 
учителя!
Тематичний словничок 
уроку 
Підіб’ємо підсумки!  
8
РОБОЧА КАРТКА УРОКУ № 1
Тема: Світова література – духовна скарбниця людства.
Роль книги в сучасному житті.
У книги люди, наче бджоли в соти,
Знесли духовний , чародійний мед.
Д. Павличко
Завдання 1. Відгадай загадки. Яке значення в твоєму житті відіграє 
відгаданий предмет?(1б.)
1.  По білому полю чорним маком сіяно.
2.  Язика не має, а розуму навчає.
Завдання 2 . Встанови відповідність між героями книжок та їхніми 
речами (3 б.):
1. Том Сойєр______________________________
2. Гаррі Поттер____________________________
3. Кіт у чоботях____________________________
4. Попелюшка_____________________________
5. Лис Микита_____________________________
6. Олов’яний солдатик______________________
1 2 3   
9
4        5  6 
Вивчаємо теорію літератури!
(від  лат.  litterae  —  буква, літера), іноді  книжництво,
письменство  —  сукупність писаних і  друкованих  творів  певного  народу,
епохи, людства. 
Література  відображає та зберігає  знання  й  культуру  народу та певного
історичного періоду. Водночас вона є різновидом  мистецтва, власне, 
мистецтвом  слова, що відображає  дійсність  у художніх 
образах, створює нову художню реальність за  законами
краси; результатом творчого  процесу  автора, зафіксований 
у відповідному тексті за допомогою літер.
Завдання 3. Опрацювавши статтю підручника або уважно слухаючи 
вчителя, заповни схему: (4б.)
Література певного народу  - це
________________________________________________________________ 
Всесвітня література -  це 
_______________________________________________________________ 
Література
Художня
____________
____________
Наукова
____________
____________
____________ 
10
Література за межами однієї з національних літератур  –  зарубіжна 
література.
Завдання 4. Робота за алгоритмом. Розкажи про свою улюблену книгу 
національного чи зарубіжного письменника (2 б) .
Моя улюблена книга називається ______________________. Її 
написав_____________. Це представник ________________(країна). В книзі 
розповідається про ____________, головного героя звати______________. 
Ця книга мене вчить бути_____________________ .
ЦЕ ЦІКАВО!
Князь Володимир Святославич (жив він понад тисячу років 
тому) відкривав школи, спеціальні майстерні, де переписували, 
розмножували книги. А в часи князювання Ярослава Мудрого у 
Києві при Софійському соборі було засновано першу в 
Київській Русі бібліотеку. Сиділи переписувачі в соборі, 
переписували книги, перекладали з інших мов. Потім з Києва книги 
потрапляли до інших міст. А варто нагадати, що коштували тоді книги дуже 
дорого, виготовлялися вони з пергаменту. А ще ж палітурка! Її оздоблювали 
коштовним камінням, золотом, сріблом.
З «Повісті минулих літ» — нашого славного літопису — ми дізнаємось 
про таке:  «Любив Ярослав книги, читав їх часто і вдень і вночі. І зібрав 
скорописців багато, і перекладали во¬ни з грецького на слов'янське письмо. 
Написали книг вони велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться 
плодами глибокої мудрості. Начебто  один хтось зорав землю, а другий 
посіяв, а інші жнуть і споживають багату поживу...  Книги  —  мов ріки, які 
наповнюють собою увесь світ; це  —  джерело мудрості, в книгах  —
бездонна глибина, ми ними втішаємося в печалі, ...в книгах  —  світило 
мудрості...» 
11
Завдання № 5. Мислительний тренінг. Спробуй розподілити скарби 
(2 б). 
СКАРБИ – що-небудь надзвичайної цінності, якості .
Скарби бувають матеріальними й духовними. 
МАТЕРІАЛЬНІ  ДУХОВНІ
___________________    _________________ 
___________________  _________________
___________________  _________________ 
___________________  _________________
___________________  _________________ 
___________________ __________________
Слова для довідок: коштовності, розум, гроші, картина, книга, килим, 
сукня,честь, душа, машина.
ПІДІБ’ЄМО ПІДСУМКИ! 
Письмова відповідь на запитання (3 б).
Ти важаєш книгу скарбом? Чому? На твою думку, книга скарб 
матеріальний чи духовний? 
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
ЦЕ ЦІКАВО!
Перський візир Сахіб, який жив у 
середині  X  сторіччя, пристрасно любив 
книги. Він мав велику бібліотеку, яка 
налічувала близько 177 тисяч 
примірників. Однак, будучи державним діячем і 
12
воїном, він більшу частину свого життя проводив у сідлі. Разом із собою у 
походи він брав і бібліотеку. Для перевезення книг використовували 400 
верблюдів.
В Україні свого часу М. Сядристим, майстром мініатюр, було 
виготовлено найменшу книжку у світі. Якщо тобі цікаво про це 
дізнатися, прочитай наступний матеріал.
НАЙМЕНША У СВІТІ КНИЖКА
Ще в давні часи були відомі книги велетні і книги-ліліпути. Так, в 
Єгипті робилися такі великі фоліанти, що їх возили на верблюдах, бо 
людині такий вантаж був не під силу. Книги писалися на папірусі і коші, 
пергаменті та дереві, на глиняних плитках і шовку.
Для цього вживалися різні фарби, порошкоподібні срібло і золото, 
перламутр, перли, бірюза, лазурит, корали та ін.  Один з найстаріших зразків 
письма, що дійшов до наших днів,  -  папірус Пріссі. Йому близько 6000 
років. До речі, він  починається такими, дивно цікавими словами: «На жаль, 
світ зараз не такий, яким був раніше. Кожен хоче писати книги, а діти не 
слухаються батьків ».
Книги-велетні і книги-ліліпути зберігаються в музеях багатьох країн. 
Багато хто з них мають цікаві долі, тісно переплітаються з історіями тих чи 
інших держав і націй.
У Єреванському Матенадарані  -  одному з найбільших у світі сховищ 
стародавніх книг -  зберігається найбільший у світі рукописний пам'ятник на 
старий вірменській мові.  Цій книзі-велетню виповнилося  765 років. На її 
виготовлення витрачено близько 700 телячих шкур. Вона містить 200 творів 
старовіменскої, грецької та інших літератур. На одній зі сторінок є й 
«Біографія» цієї унікальної книги, де сказано, що вона була замовлена 
13
багатим вірменським книголюбом Аствацатуров Бабердці. Переписував її 
три роки (з 1201 по 1204 рік) Вардан Карнеці.
У книзі йдеться, що в 1204 році сельджуки вбили її власника і вкрали 
книгу. Тоді вірмени різних місць зібрали 4000 драхм і викупили книгу. 
Близько 700 років цей фоліант зберігався в одному з монастирів. А коли 
почалася перша світова війна, вірмени, рятуючись від турецьких погромів, 
розрізали двухпудову книгу на дві частини і забрали в різні боки. Через 
деякий час одна половина повернулася в Єреван. Іншу половину біженці
закопали, щоб не потрапила в руки ворога. У 1921 році її знайшли, але не 
всю. З цієї половини 624 листа повернулися до Вірменії, а 17  - потрапили до 
Італії і нині зберігаються у Венеції.
У Матенадаране на розкритій сторінці цієї величезної книги лежить 
найменша  книга сховища  -  розміром приблизно з сірникову коробку. Вона 
теж рукописна. Складається з 104 тонких пергаментних аркушів і разом з 
обкладинкою важить 19 грамів. Дослідники читають її за допомогою 
збільшувальних скельць. Писав її каліграфічним почерком переписувач 
Огсент в 1434 році в Криму. За змістом  -  це довідник для укладачів 
календаря. 
Найменша у  Росії  друкована книга  -  «Байки Крилова»  -  зберігається в 
Ермітажі. Видано ще до революції. Її формат 13x22 міліметри  -  це величина 
звичайної поштової марки. Після неї йде книжечка-малятко, що зберігається 
у фондах Запорізького краєзнавчого музею. Це вірші Адама Міцкевича 
польською мовою. Формат книги  -  19x29 міліметрів. Товщина  –
1 сантиметр. Видано в 1898 році у Варшаві.
Які ж самі маленькі книги є за  кордоном? Довгий час самої маленької 
книгою в світі вважалася книга, видана в Італії. Її розміри 6x10, 5 міліметра. 
У ній надруковано маловідомий лист Галілея своєї коханої. 
14
Спробував і я свої сили в «друкованій» справі. При цьому не 
застосовував ніяких новітніх Засобів сучасної 
техніки, крім мікроскопа. Зупинився на «Кобзареві» 
Тараса Григоровича Шевченка.
Чотири місяці наполегливої щоденної праці 
вечора-  і книга готова.  Площа її обкладинки  -  0,6 
квадратного міліметра. Це майже в 19 разів менше 
самої маленької японської книги. На торці сірника можна розмістити сім 
подібних «Кобзарів», а в маковому зерні  -  три. Книгу легко протягнути 
крізь вушко голки або заховати в віях. Вищезазначені «Байки Крилова», що
зберігаються в Ермітажі,  -  в 447 раз, італійська книга-ліліпут  -  в 105 раз, 
французька  -  в 70 разів, а німецька «Біблія»  -  в 41 разів більше цього 
«Кобзаря».
Незважаючи на мікроскопічну величину, на сторінках «Кобзаря» ніде 
не порушена архітектура віршів, немає жодного перенесення рядка. 
Товщина букв в середньому 0,0035 міліметра. Звичайною  павутиною легко 
закрити рядок. У книзі  -  12 сторінок, на кожній  -  8 віршованих рядків. Дві 
сторінки  -  з ілюстраціями: портрет Т. Г. Шевченка та копія малюнка 
«Батькова хата». 
Сторінка книги вдвічі тонша за цигарковий папер. Друкований текст на 
кожній сторінці займає місце менше 0,5 квадратного міліметра. Книжка 
зшита павутинкою звичайною, так як всі інші матеріали (нитки, волосся і т. 
п.) для цього занадто грубі. Обкладинка виготовлена з пелюстки
безсмертника золотисто-жовтого кольору і прикрашена з обох сторін 
золотими смужками.
Сторінки «Кобзаря» можна перегортати лише кінчиком загостреного 
волоса, а читати його можна тільки під мікроскопом.
Книга демонструвалася на Всесвітній виставці ЕКСПО-67 в Монреалі в 
День Української РСР. М. С. Сядристий 1969 р. 
15
РОБОЧА КАРТКА УРОКУ № 2
Тема: Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних 
народів.
Народна творчість  —  це той ґрунт, на якому 
виростають і література, і театр, і музика, і 
образотворче мистецтво  —  і без якого  вони 
засохли б.
М. Рильський
Завдання 1. Уважно прочитай слова М. Рильського і прокоментуй (2б.)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Завдання  2. Заповни прогалини у схемі (1,5 б.)
Завдання 3.    Пригадай і запиши малі жанри фольклору, які ти знаєш 
(1 б). 
Фолькл
ор
У перекладі з 
англійської
____________________
____
Авторами 
фольклорних творів є
_________________
Люди, які збирають та вивчають 
фольклор___________________________ 
16
Завдання 4. Уважно розглянь таблицю, запам’ятай чим відрізняються 
прислів’я від приказок. Заповни прогалини (2 б).
Прислів’я  Приказка
Короткий влучний вислів, має 
завершену думку.
Короткий влучний вислів, містить 
не закінчену думку, а  лише 
емоційну оцінку.
Найчастіше повне речення.  Найчастіше частина речення.
Має  повчання,  пряме і переносне 
значення.
Має  натяк на висновок,  переносне 
значення.
Тихий, як мурашка, а жалить, як 
оса.
Їсть як у піч кида
Слова і діла показують усім, хто є 
ким.
Личить як вівці підкова.
_________________________________ ______________________________
Завдання 5. Знайди другу половину прислів’я (3 б).
Сокіл шанує свої крила,
Кожна пташка
Людина без 
батьківщини,
Щастя саме не 
приходить —
Краще власна хата,
ніж чужа палата (угорське)
а людина — ім’я (японське)
своїм дзьобом живе 
(українське)
як насіння без землі
(африканське)
за нього треба боротися 
(турецьке) 
17
Завдання 6. Знайди(пригадай) українські відповідники до поданих 
нижче прислів’їв (3б.).
Не знаючи курсу, не піднімай вітрил 
(італійське)._______________________________
Гілка завжди схожа на дерево, з якого виросла 
(іспанське).________________________
Цап леопардові не товариш 
(африканське)._____________________________________
Завдання 7. За варіантами, підбери(пригадай) прислів’я на тему (2б.)
1 варіант –
Дружба__________________________________________________________
_______________________________________________________________
2 варіант –
Батьківщина____________________________________________________
_____________________________________________________________
Завдання Закінчи речення (0, 5 б.).
Корокі твори, в основі яких лежить дотепне запитання, що передбачає 
відповідь на нього, називаються_____________________________________
Завдання 9. Прочитай уважно текст, визнач до якого фольклорного 
жанру він відноситься, доведи, вказавши його ознаки (2б.).
Жили у бабусі два веселих гусі: 
Один - сірий, другий - білий, 
Два веселих гусі! 
Один - сірий, другий - білий,
Два веселих гусі!
____________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________ 
18
Підіб’ємо підсумки!
Дай відповідь на запитання (2 б).
Чи використовують сучасні люди фольклорні твори у повсякденному 
житті? Які саме? З якою метою?
____________________________________________________
____________________________________________________
____________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
________________________________________________________________
ЦЕ ЦІКАВО! 
Усна форма твору вимагає запам’ятовування, вивчення 
напам’ять. У Росії були співці, які пам’ятали до 300 пісень, а 
казкарі – до 100 і більше казок.
Кожному жанрові народної творчості властива своєрідна 
форма виконання: думи – виконуються речитативом під музику, 
пісні  –  хором чи співаються однією особою, веснянки  –  у формі хороводу, 
де спів супроводжується певними рухами, потішки чи ігри вимагаюь від 
виконавця певних дій. Виконавці: казкарі, лірники, кобзарі, скоморохи, 
співці.
.     
19
РОБОЧА КАРТКА УРОКУ № 3
У СВІТІ ЧАРІВНОЇ КАЗКИ
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. 
Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки. 
Говорячи ніби про звірів, вона 
одною бровою підморгує на людей…
І. Франко
Завдання 1. Робота з епіграфом. Як ти розумієш вислів І. Франка,
відомого українського письменника. Прокоментуй вислів (2 б).
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Завдання 2.  Підбери слова синоніми до слова «казка». Спробуй дати 
визначення, скориставшися підказкою (2 б):
1)  Синоніми до слова «казка»____________________________________
______________________________________________________________
2)  Казка – це
_________________________________________________________________
_______________________________________________________________
Слова-підказки  ( жанр фольклору, фантастичні події, розповідний твір, 
сприймається як реальні)
Завдання 3.  Запам’ятай і наведи приклади.
КАЗКА
Народна
____________
_____
____________
___
Літературна
____________
____ 
20
Завдання 4. Заповни схему. Працюючи з підручником ( слухаючи 
вчителя), заповни самостійно схему (3 б).
Це цікаво!  Казки про тварин вважаються найдавнішими, бо 
раніше  люди жили серед природи, тож їх існування часто 
залежало від  вдалого чи невдалого полювання на диких тварин. 
Інколи тварин  навіть  обожнювали, складали про них легенди і 
казки. Наприклад,  чимало казок складено різними народами про 
лисиць. Звірі в казках часто уособлювали якісь людські типи й 
риси.  Так, Вовк  —  часто жорстокий і грубий, Ведмідь  —  вайлуватий, 
неповороткий, Заєць  —  боягузливий, Лис  —  хитрий, Змія  —  підступна, 
Осел — упертий тощо.
Завдання № 5. Вивчаємо теорію! Випиши з підручника( або під 
диктовку вчителя) (2б).
Алегорія − це 
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Мандрівний сюжет − це ____________________________________________
_________________________________________________________________
Завдання 6. Конкурс «Знавці літератури». Пригадай назву казки, 
ім’я автора і країну (3 б).
Різновиди казок
________________________-_________________________
_______-_________________________
___
_________
_____________________
______________________
________
_____________________
________________________
______
_________________________ 
21
Вивчаємо теорію літератури! 
Запам’ятай елементи будови казки.
Завдання 8. Розгорнута відповідь на запитання.    Назви героїв своїх 
улюблених казок та розкажи, чому ти у них навчився.
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
Завдання 9. Пригадай і добери прислів’я, які б допомогли 
охарактеризувати названі казки (3 б).
«Попелюшка»_____________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
«Казка про золоту рибку» 
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
«Рукавичка» 
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Зачин
Основна 
частина
Кінцівка 
22
Підіб’ємо підсумки!
Завдання 1. Таблиця з прогалинами. Працюючи над статтею 
підручника або слухаючи вчителя,  заповни прогалини у таблиці (3 б). 
Типи казок
Тип казки  Про тварин 
Особливості 
казки
Триразовий 
потвор
Чарівні 
предмети та 
істоти
Головні герої
Селянин, 
пан, піп, солдат
Завдання 2. Уклади каталог своїх улюблених казок, які ти рекомендуєш 
прочитати однокласникам (2б).
23
РОБОЧА КАРТКА УРОКУ № 4
Індійська народна казка «Фарбований шакал» -пам’ятка давньоіндійської літератури
Завдання 1.    Згадаємо вивчене та пограємо кольорами. Підкреслимо 
жовтим кольором ознаки казок про тварин, червоним − чарівних казок, 
синім − побутових ( 1 бал).
Чудодійні предмети; кумедні життєві ситуації; перевтілення; 
герої,наділені людськими властивостями; чоботи-самоходи; відтворення 
побуту; потрійний повтор; чарівні помічники.
Завдання 2. Користуючись ілюстративним матеріалом та рядками 
поезії індійського поета Робіндраната Тагора ( у перекладі Миколи 
Бажана), опишіть свої враження від Індії ( 2 бали).
СВЯТА ЗЕМЛЯ ІНДІЇ
Глянь, о душе моя,- ось жадана земля, 
Ось земля споконвічна прочан. 
Глянь на Індію ти, на той берег святий, 
Де вселюдства шумить океан.
Тут побожно спинись, руки звівши увись, 
І людині, як богу, вклонись,- 
Кращим словом пісень, вищим зльотом натхнень, 
Слав людину ти завше і скрізь.  
24
Ось безмежжя долин, де річок в'ється плин, 
Ось замислених гір караван. 
Глянь на Індію ти, на той берег святий, 
Де вселюдства шумить океан.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Завдання 3.  Заповніть інформацією цеглинки, з яких 
побудується поняття «Індійська народна казка про 
тварин», користуючись підказкою (3 бали).
Довідковий матеріал (підказка). 
Індійська література вважається однією з 
25
найдавніших. В Індії 22 офіційних мови,  і величезна кількість літератури 
написано на цих мовах. Усна народна творчість сильно розвинена. Сила-силенна різноманітних легенд, казок у пам’ятках давньоіндійської 
літератури свідчать про великий талант індійців. 
В Індії одним з великих розділів давньої літератури є казки. Казки 
стародавньої Індії складені в чотирьох збірниках в період I-II ст. н. е.: 
"Хітопадеша" ("Приховане доручення"), "Панчатантра" ("П'ять книг"), 
"ВЕТА-панчавімшатіка" ("Двадцять п'ять казок мерця") і "Шука-Сапата" 
("Казки папуги"). У зазначених казках в більшості випадків 
використовуються в якості героїв тварин, які мешкали на території Індії. 
Автори древніх казок наділяли тварин людським характером. Казки 
сповнені гумору і повсякденних життєвих ситуацій. У своїх казках автори 
висміюють несправедливість багатіїв і їх боягузтво, жадібність і брехливість 
царських чиновників, вихваляють працьовитість правдивість і щедрість 
простих людей. Казки, написані в стародавній Індії,є повчальними для свого 
народу. У них показуються негативні риси характеру і погані вчинки людей, 
розповідається про свавілля чиновників і несправедливості багатих людей 
до простого народу. Вчать людей до гарної мирного життя і правильним 
благородних вчинків.
У більшості індійських казках автори використовують  один з 
літературних прийомів під назвою обрамлення. Даний прийом полягає в 
тому, що на початку кожної казки один герой книги розповідає іншому 
короткий віршик або приказку. Після чого іншого герой запитує, що 
означають ці слова, і перший починає пояснювати зміст своїх слів, тим 
самим розповідаючи казку.
Індійські казки відрізняються своїми насиченими сюжетами з героями у 
вигляді людей і тварин. Як і сама Індія, яка приваблює своїми загадками, 
так і її казки, які повні загадковими барвистими сюжетами залишають про 
себе довгий, гарний, незабутнє враження. Казки, написані в стародавній 
Індії, були переведені на багато мов світу і за деякими казкам були 
26
поставлені театральні п'єси, зняті цікаві фільми і мультфільми.
Завдання 4.  Знайдіть у казці «Фарбований шакал» ознаки казки про 
тварин (1 бал)
Запам’ятайте!
Брахман  -  представник вищого суспільного кола в 
Індії; у казці: Бог-творець.
Чандарава- «гнівно ревущий».
Шіва-  (деванагарі   —  прихильний, дружній) —  бог-руйнівник і 
водночас творець у трійці (трімурті) головних богів Індії.
27
Завдання 5. Прочитайте статтю з Вікіпедії, подану нижче, й 
користуючись ілюстративним матеріалом, розробіть свою обкладинку 
на книжку «Пантачанатра». Які б кольори ви обрали? Яка  з 
обкладинок більш характеризує Індію? (2 бали)
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
________________________________________________________________
Це цікаво!
Панчатантра (санскр.   —  п'ять принципів)   -  збірка 
староіндійських казок про тварин у віршах та прозі. 
Початковий   текст  давно втрачений. Ймовірно, казки 
передавалися з уст в уста й розповідалися казкарями та 
оповідачами.
Панчатантра перекладалася різними мовами світу, починаючи 
з перської та арабської, багато казок отримали незалежне існування в 
фольклорі інших країн.В Україні перші відомості про «Панчатантру» 
подав Василь Маслович у виданні «Про байку та байкарів різних народів» 
(Харків, 1816).
Сюжетами «Панчатантри» користувалися Леонід Глібов, Іван 
Франко, Валерій Шевчук та ін. 
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
____________________
28
_________________________________________________________________
_____________________________________________
Підіб'ємо підсумки!
Національна квітка Індії − рожевий лотос.
Спробуємо «одягнути квітку» своїми враженнями. 
Продовжіть вислів ( 3 бали).
Казки Індії мене приваблюють……
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________

Категорія: Додатки до навч. тем | Додав: Lifli
Переглядів: 968 | Завантажень: 16 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar