Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Додатки до навч. тем

Дидактичний матеріал для 5 класу
26.03.2016, 10:47

  Дидактичні матеріали до уроків зарубіжної літератури 5 клас

                                                  Частина перша

                                            Народна  казка

 

Запиши у клітинки, на які групи поділяються казки.


 Картка № 1                   

Гра «Хрестики-нулики»

Біля правильної відповіді постав хрестик, а біля неправильної – нулик                                                                                               

  1. Народна казка – це жанр фольклору.
  2. Народну казку написав конкретний автор.
  3. Народна казка не має конкретного автора.
  4. Народна казка – це усна розповідь про вигадані фантастичні події, що сприймаються як реальні.
  5. Народна казка – це усна розповідь про життя і діяння богів та героїв, природні явища.

      6.  Народні казки за змістом поділяються на 2 групи: фантастично- чарівні, соціально-побутові.

      7. Побутові казки вважаються найдавнішими.

      8. Казка має постійну будову: зачин, основну частину, закінчення.

      9. Основний  конфлікт казки – це боротьба між вигадкою та дійсністю.

     10. Герої казок поділяються: на негативних та позитивних.

     11. Подібні сюжети, які трапляються у фольклорі різних народів, називаються мандрівними

          сюжетами.

     12. Мандрівні сюжети – це казки, які привезли мандрівники з інших країн.

 

                                           Картка № 2

Запиши у клітинки, на які групи поділяються народні казки за змістом  і наведи приклади таких казок.

 

       Народна

         казка

 

                                               Картка № 3

Запиши у клітинки, яку будову має казка як фольклорний твір.

 

                   Індійська народна казка «Фарбований шакал»

                                              Картка № 1

               Гра «Вірю – не вірю» 

 Кожне твердження починається словами «Чи вірите ви, що…» Ти повинен або погодитись з цим твердженням, якщо воно вірне, або заперечити, аргументуючи свою думку.

1. Чи вірите ви, що шакал мав ім’я Чандарава ?

      2. Чи вірите ви, що шакал ускочив у діжку із зеленою    фарбою ?

      3. Чи вірите ви, що лісові мешканці радо зустріли Чандараву?

      4. Чи вірите ви, що шакал стверджував, що його створив сам Брахман?

      5. Чи вірите ви, що Чандарава проголосив себе володарем над усіма звірами?

      6. Чи вірите ви, що шакал подарував левові посаду головного радника?

      7. Чи вірите ви, що Чандарава наказав позвати до палацу всіх своїх родичів?

      8. Чи вірите ви, що всі хижаки корилися шакалу і приносили йому здобич?

      9. Чи вірите ви, що Чандарава, почувши виття шакалів, закрив вікна палацу?

     10. Чи вірите ви, що звірі, зрозумівши хто насправді перед ними, розгнівались?

      11. Чи вірите ви, що звірі вибачили Чандараву за обман?

      12. Чи вірите ви, що казка «Фарбований шакал» належить до збірки

           давньоіндійських казок «Панчатантра»?     

 

 

                                     Картка № 2

                    Гра «Що було спочатку?»

Розташуй події казки в правильній послідовності.

1.Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут від великої радості з його очей полилися сльози, він скочив і голосно завив у відповідь.

 2.Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці – леви,    тигри, пантери, вовки  та й усі решта – із жахом кинулися тікати.

3.Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.

4.Одного разу від лютого голоду він забився у місто. З усіх сторін збіглися голодні пси і, голосно    гавкаючи, кинулися на нього.

              

                                         Картка № 3

                      Знаю та розумію прочитане!

                     Вибери правильну відповідь.      

   1.Казка «Фарбований шакал» належить до збірки:

         А) «Рамаяна»; Б) «Панчатантра»;   В) «Тисяча і одна ніч»

   2. Герой казки був:

       А) лисом; Б) вовком; В) шакалом.

   3.Чандарава потрапив у місто, тому що:

       А) хотів їсти; Б) хотів заробити грошей;                                                                                       

       В) хотів пофарбуватись в інший колір.

    4.В будинку маляра в діжці була фарба:

        А) синя; Б) зелена; В) червона.

    5.Володарем над усіма звірами Чандарава був призначений:

        А) Брахманом; Б) лісовими мешканцями; В) сам собою.

    6.Пофарбований шакал був подібний до бога:

        А) Шіви;  Б) Брахмана; В) Вішну.

    7.Яка риса лісових мешканців дала змогу Чандараві оголосити себе царем над усіма  

        звірами:                           

      А) боягузтво; Б) довірливість; В) підлабузництво.

   8.Чандарава вигнав усіх шакалів з царського палацу, бо:

      А) образився на родичів; Б) боявся, що здогадаються, хто він насправді;

      В) бажав, щоб йому дісталася більша частина здобичі.

   9.Чому хижі звірі розірвали на шматки Чандараву:

      А) їм було соромно, що їх обдурив звичайний шакал;

      Б) він не ділився здобиччю;  В) він був жорстоким царем.

  10.Які людські риси втілює шакал Чандарава:

     А) жадібність; Б) хитрість; В) брехливість.

  11. Повчання казки полягає в тому, що:

    А) не варто видавати себе за когось іншого; Б) не варто бути жадібним;

    В) потрібно з повагою ставитись до інших.

 

                                                  Картка № 4

      Попрацюй творчо!

 Придумай інше закінчення казки, де б Чандарава був покараний, але залишився живий.  

 

                                Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»

 

                                                                              Картка № 1

                                                                         Національний колорит                   

  Національний колорит – це сукупність особливостей, своєрідність, характерна особливість чого-небудь. Це особливості мови, характеру народу, його звичаї. Розподіли слова, що створюють японський національний колорит, в першу         колонку, а слова з українським колоритом - в другу.

 

Калина, хризантема, Фудзіяма, Говерла, борщ, суші, самурай, козак, орігамі, вишиванка, Іссумбосі, Іванко, кімоно, шаровари, дзюдо, гопак, чорт, оні.

 

 

               Японський колорит

 

         Український колорит

 

                                     Картка № 2

 Чи уважний ти читач?

Продовж речення.

- Батько й мати назвали сина Іссумбосі, тобто….. Хлоп’я було розумне, та от біда – нітрохи….

  • Іссумбосі  був працьовитий і кмітливий, а тому в домі всі………
  • Хлопчик був маленький, тож міг вільно бігати в животі…………
  • Коли Іссумбосі опам’ятався , то побачив перед собою на землі чарівний….
  • І тоді сталося чудо: Іссумбосі почав……

 

 

Картка № 3

    Попрацюй творчо!

Для дівчаток: придумайте монолог Ханако, де подякуєте Іссумбосі за порятунок від демонів.

Для хлопчиків: придумайте монолог Іссумбосі, де подякуєте Ханако  за втілення мрії.

                                               

                                              Картка № 4

 Вибери ті риси характеру, які допомогли Іссумбосі втілити його мрію – стати великим, як всі звичайні люди. Поясни свій вибір.

 

грубість, 

повага до батьків

кмітливість 

працьовитість

ледарство

боягузливість

хвалькуватість

скромність

неохайність

 

 

                  Картка № 5

               Творче завдання.

 

Уяви, що ти став(ла) маленьким, як Іссумбосі. Пофантазуй і придумай, які пригоди  могли б трапитися з тобою.

 

        Китайська народна казка «Пензлик Маляна»

                                               Картка № 1

          Літературний диктант

1. Про що мріяв бідний хлопчик  Малян?

2. Що  учитель відповів на прохання Маляна дати йому пензлик?

3. Як хлопчик навчився малювати?

4. Яким чином пензлик з’явився у Маляна?

5. Що сталося з першим малюнком  юного художника?

6. Що хлопчик малював для односельчан?

7. Чого забажав поміщик, дізнавшись про уміння Маляна?

8. Чому Малян переселився із рідного села в далеке місто?

9. Як імператор дізнався про хист Маляна?

10. Що імператор намалював для себе?

11. Чому Малян згодився малювати для імператора?

12. Яке бажання імператора стало для нього останнім?

 

                   Картка № 2

         Казкові перетворення.

З’єднай стрілочками що на що перетворилося.

                                                                                        

Жаба                   золото

 

Удав                   дракон

 

Курка                золоті цеглини

 

Каміння            фенікс

 

 

                           Картка № 3

3. Поділи казку на частини та дай кожній частині заголовок.

Визнач : зачин, основну частину, кінцівку казки.

 

   Картка № 4

Попрацюй творчо.

 Якби у тебе був чарівний пензлик, щоб ти намалював:

А) для себе;

Б) для однокласників;

В) для інших людей ?

 

                                          Картка № 5

  Обери та поясни символи казки

         

 

                 Речі

 

            Символи

         Сивобородий дідусь

         Птах

         Рибка

         Журавель

         Імператор

         Пензлик

         Дракон

   Символ свободи

   Символ сили зла

   Символ сили добра

   Символ мистецтва

   Символи гармонії людини і природи

   Символ влади 

 

                                           Картка № 6

                                      Цікаві тести.

   1. Казку «Пензлик Маляна» створив:

А) японський народ; Б) китайський народ;

В) індійський народ.

2. Головний герой казки – це:

А) пензлик; Б) Малян; В) імператор.

3. Найбільше хлопчик прагнув навчитися:

А) співати; Б) малювати; В) стріляти із лука.

4.Маляну пензлик подарував:

 А) сивобородий дідусь; Б) шкільний учитель;

В) Малян сам купив пензлик.

5. Виявилось, що пензлик чарівний, тому що:

А) пензлик малював сам; Б) все намальоване перетворювалося на золото;

В) всі картини оживали.

6. У маєтку поміщика Малян намалював:

А) ковдру; Б) багато золота; В) вогнище у грубці.

7. Чого забажав поміщик:

А) щоб Малян малював тільки для нього;

Б) щоб намалювали багато золота;

В) щоб намалювали розкішний палац.

8. Чому картини, які малював хлопець у місті, не оживали:

А) пензлик втратив чарівну силу; Б) не вистачало фарби;

В) Малян навмисно не домальовував картини.

9. Чому імператор наказав намалювати дракона і фенікса:

А) щоб налякати своїх ворогів; Б) щоб вони охороняли палац;

В) у Китаї ці істоти вважалися символами влади і безсмертя.

10. Довгий ланцюг цеглин перетворився для імператора на:

А) золото; Б) удава; В) корабель.

11. Чому загинув імператор:

А) у казці зло завжди покаране;  Б) імператор не вмів плавати;

В) Малян не хотів врятувати імператора.

                                               Картка № 7

      Літературна гра «Путанка»

Запиши речення в правильній послідовності, щоб утворився

зв’язний текст.

Головний герой казки хлопчик Малян. Він був  бідний і не мав

за що купити пензлика для малювання. Я прочитав(ла) китайську

народну казку «Пензлик Маляна». Хлопчик отримав вимріяний пензлик від ді-

дуся чарівника. Усі злі люди: поміщик та імператор, які хотіли заволодіти чарівним пензликом, були покарані за свою жадібність і бажання збагатитися.

Та в казці завжди трапляються дива. Чарівник застеріг Маляна, що цей пензлик

служить лише для добрих справ. А Малян і надалі служив людям і робив добрі

справи: малював прекрасні картини. 

 

                                            Картка № 8

 Поміркуй та запиши, що може бути спільного в характері поміщика та  

імператора?  

           Поміщик

Править селищем

Зухвалий

Злий

Жадібний

Хоче заволодіти пензликом

            Імператор

     Править країною

      Гнобить людей

      Жадібний

  Хоче заволодіти пензликом

                                                          

                           Картка № 9

                      Усне малювання.

Усно опиши, яку картину ти уявив найяскравіше, читаючи казку.

 

          Арабська народна казка «Про Синдбада-мореплавця»

                     Картка № 1               

  1. Літературна гра «Про кого так можна сказати?»

А) «Я був молодий, дужий – хотілося якоїсь діяльності. Скінчилося

тим, що я знову поклався на долю, зібрав товаришів-торговців, на-

купив різного краму і сів на корабель у Басрі».

Б) «Не встигли ми опам’ятатись, як на берег висипали препогані істоти, по-

дібні до людей, але покриті густою рудою вовною. Вони стрибнули в воду,

припливли до корабля і стали з усіх боків лізти на палубу швидше, ніж лазять мавпи».

В) Він був високий, як пальма, весь чорний, з єдиним оком на лобі, черво-

ним і вогняним, як жар. Із рота стирчали два гострих зуба, нижня губа одвисла і торкалася грудей.

                                           

                      Картка № 2

           Літературний диктант

1. Хто є автором казок збірки «Тисяча і одна ніч»?

2. З якою метою Шахразада розповідала казки царю Шагріяру?

3. До якого виду казок належить твір про Синдбада-мореплавця?

4. Скільки подорожей здійснив Синдбад?

5. Що змушує Синдбада подорожувати?

6. Рідне місто Синдбада?

7. Чому його прозвали Синдбад-мореплавець?

8. Як познайомились Синдбад-мореплавець і Синдбад-носій?

9. Як Синдбад розпорядився батьківським спадком?

10. З якими героями зустрічається Синдбад під час подорожей?

11. Що допомагає Синдбаду врятуватись з небезпечних пригод?

 

                                     Картка № 4

 Визнач, що у казці може бути фантастичним, а що – реалістичним.

Приклади  запиши до таблиці.

                  Фантастичне

                  Реалістичне

 

 

                             

                                          Картка № 5

   Приведи приклади з тексту, що Синдбад був кмітливим, винахідливим, сміливим, схильним до ризику, практичним.

        

                                        Картка № 6   

Юний дослідник.

Доведи, що Синдбад творить свою долю, а доля посилає йому різні життєві

випробування, з яких герой завжди знаходить вихід.

                                                                                                                                   

              Німецька народна казка «Пані Метелиця»

                                Картка № 1

«Загублені слова»

Віднови назви казок, записаних братами Грімм.

«….. музиканти»,  «Червона ….», «Гензель і …..», «Пані….»,

«…..  кравчик», « …… мізинчик», «Столику, …..», «Король…»,

«…. і семеро козенят».

 

                                   Картка № 2

 Літературна гра «Про кого так можна сказати?»

А) Трудолюбива, старанна, вправна майстриня, слухняна, дуже любила рідну домівку.

Б) Стара чарівниця, добра, справедлива, карає лінивих.

В) Гидка, бридка, неслухняна, ледача, корислива, жадібна, неввічлива.

 

                                 Картка № 3

 Запиши риси характеру пасербиці та  вдовиної дочки у таблицю.

   

               Пасербиця

 

          Вдовина дочка

               

         

 

                                    Картка № 4

 Літературна гра «Путанка»

У кожному уривку  знайди «зайве»  речення, тобто взяте з іншої казки.

А) – Ох, витягни мене, дівчино, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!

- А де ж слуги? -  запитала королівна.

Б) Пішла бідна дівчина до криниці, не знаючи, що й робити. І з великого

жалю й страху стрибнула у криницю й знепритомніла.

- Що тобі треба, і як ти опинився серед цього лісу?

В) – Це тобі за те, що ти у всьому старанна була, - сказала стара і віддала їй

також починок, що впав у колодязь. – Гляди тільки, не наближайся до замку.

Г) І прийшла ледащиця додому, вся вкрита смолою, а півень, побачивши її,

злетів на цямрину і загорлав:

Травка зеленіє, сонечко блищить.

Ластівка з весною вже до нас летить.

 

                                     Картка № 5

Цікаво читати, коли розумієш більше, ніж написано. Знайди у казці уривки, в

яких говориться, що:

А) Пасербиця мала добре серце;

Б) Рідна дочка була пихатою та зарозумілою дівчиною;

В) Бабуся Метелиця – справедлива людина;

Г) Мачуха та її дочка були жадібними. 

 

                                  Картка № 6

Справжній читач завжди розмірковує над прочитаним.

Побудуй своє припущення, закінчивши речення.

Якби мачуха була доброю жінкою….

Якби пасербиця погано працювала у пані Метелиці….

Якби Метелиця захотіла залишити пасербицю у себе…

Ледащиця розраховувала теж отримати винагороду, бо….

 

         Картка № 7

 

       Літературний диктант.   

1. Яку роботу виконувала пасербиця дома?

2.За чим пасербиця стрибнула у криницю?

3.Чому пасербиця злякалась, побачивши пані Метелицю?

4.Хто просив допомоги у обох дівчат?

5.Коли на світі йшов сніг?

6.Що пані Метелиця подарувала пасербиці?

7.Чим нагородила пані Метелиця ледащицю?

8.Хто першим сповіщав про повернення дівчат додому?

9.Чому пасербиця вирішила піти від Метелиці?

10.Коли рідна дочка почала лінуватися на службі в Метелиці?

11.Коли мачуха й сестра зраділи пасербиці, не знали й де посадити?                         

 

 

Категорія: Додатки до навч. тем | Додав: Lifli
Переглядів: 1692 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar